لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۱

نگرانی ولسی جرگه در پیوند به وضعیت بی‌جا شده‌گان ولایات شمالی افغانستان


ولسی جرگه افغانستان از وضعیت افرادی‌که به اثر جنگ در ولایات فاریاب، جوزجان و سرپل از مناطق‌شان بی‌جا شده‌اند، نگرانی دارد.

شماری از نماینده‌گان ولایات شمالی افغانستان می‌گویند که در اثر جنگ‌های اخیر در ولایات فاریاب، جوزجان و سرپل هزارها تن مجبور به ترک خانه‌های شان شده و در وضعیت بد قرار دارند.

در اثر جنگ‌های اخیر در ولایات فاریاب، جوزجان و سرپل هزار ها تن مجبور به ترک خانه‌های شان شده‌اند.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه روز دوشنبه «۲۰ قوس ۱۳۹۶» از اداره عالی مبارزه با حوادث طبیعی و جمعیت افغانی سره میاشت خواست که کمک‌های مورد نیاز را به این خانواده‌ها برسانند.

عبدالرؤف ابراهیمی
عبدالرؤف ابراهیمی

او افزود:

"یک تعداد افراد که در ولایات فاریاب، سرپل و جوزجان از سوی تروریستان بین‌المللی بی‌جا شده‌اند، این یک فاجعه است. بالای کمیته حالات اضطرار و سره میاشت صدا می‌زنم، هر قدر که زود می‌شود به مشکل بی‌جا شده‌گان رسیده‌گی کنند."

به‌گفته مقامات افغان اخیراً در برخی ولایات شمالی کشور درگیری میان نیرو های امنیتی افغان و گروه‌های طالبان و داعش افزایش یافته‌است که به‌گفته آنان مردم مجبور به ترک خانه‌های شان شده‌اند.

سید محمد حسین شریفی بلخابی یک عضو ولسی جرگه می‌گوید که ۵۰۰ خانواده به اثر جنگ‌ها در منطقه میرزا اولنگ ولایت سرپل از محلات‌شان بی‌جا شده و در مناطق مختلف این ولایت با وضعیت ناگواری به سر می‌برند.

کمیشنری عالی سازمان ملل‌متحد در امور مهاجرین چند قبل گفته بود که حدود نیم میلیون بی‌جا شده و عودت کننده به کمک‌های اولیه نیاز دارند.

در عین حال ادارۀ عالی مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان می‌گوید که پول و مواد غذایی به اندازه کافی به ولایات کشور فرستاده شده‌است که به نیازمندان توزیع می‌گردد.

محمد اسلم سیاس معاون این اداره به رادیو آزادی گفت که مواد مورد نیاز خانواده‌‌های بی‌جا شده در ولایات فاریاب، جوزجان و سرپل نیز فرستاده شده‌است.

اسلم سیاس
اسلم سیاس

او افزود:

"اکمالات به ولایات فاریاب، جوزجان و سرپل و در مجموع در ۳۴ ولایت صورت گرفته است، به‌خصوص به ولایت جوزجان به اندازه کافی پول و مواد غذایی ارسال کرده‌ایم، والیان که در عین حال مسئولین کمیته حالات اضطرار نیز می‌باشند، تصمیم می‌گیرند. نه‌تنها به میرزا اولنگ، بلکه به بی‌جا شده‌گان در تمام ولسوالی‌ها کمک می‌کنند."

آقای سیاس همچنان افزود که پلان‌ها به همکاری جامعه جهانی و برخی مؤسسات نهایی شده‌است که بر اساس آن در کنار کاهش خطرات با افراد نیازمند نیز در زمان مناسب آن کمک صورت می‌گیرد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG