لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۹

نشست سه جانبه نظامیان افغان، پاکستان و حمایت قاطع در کابل برگزار شده‌است


نشست سه جانبه نظامیان افغان، پاکستانی و ماموریت حمایت قاطع امروز شنبه «۲۵ قوس ۱۳۹۶» در کابل برگزار شده‌است.

موضوعات وابسته به دو طرف خط دیورند، چگونگی مبارزه با تروریزم و همکاری در این زمینه از اجندای اصلی نشست سه جانبه نظامیان افغان، پاکستانی و نیرو های ماموریت حمایت قاطع است.

این نشست امروز میان رئیس اپراسیون وزارت دفاع افغانستان، هیئت نظامی پاکستان به رهبری رئیس اپراسیون اردوی آن کشور و ماموریت حمایت قاطع در کابل ادامه دارد.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که این نشست امروز میان رئیس اپراسیون وزارت دفاع افغانستان، هیئت نظامی پاکستان به رهبری رئیس اپراسیون اردوی آن کشور و ماموریت حمایت قاطع در کابل ادامه دارد.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان روز شنبه به رادیو آزادی در این باره گفت:

دولت وزیری
دولت وزیری

"بلی یک هیئت آمده و امروز با رئیس اپراسیون ما نشست دارد، این نشست به ادامه نشست های قبلی صورت می‌گیرد و در آن طرف‌های افغانستان، پاکستان و ماموریت حمایت قاطع اشتراک دارند. در این نشست در مورد مسایلی که در دو طرف خط دیورند وجود دارد گفت‌وگو می‌شود و تلاش می‌شود مراکز همآهنگی که در امتداد خط میان دو طرف قبلاً وجود داشت بار دیگر فعال شود."

آقای وزیری هر چند در مورد موضوع بحث این نشست سه جانبه جزئیات بیشتر ارائه نکرد اما در گذشته در نشست‌های مشابه سه جانبه بیشتر مسایل امنیتی در دو طرف خط دیورند و جلوگیری از رفت و آمد تروریستان در امتداد این خط شامل بوده‌است.

همچنان همکاری راستین در امر مبارزه با تروریزم و همآهنگی میان نیرو های امنیتی افغان و پاکستانی در این زمینه در چنین نشست‌های سه جانبه مورد بحث قرار گرفته است.

هیئت نظامی افغانستان به رهبری حبیب حصاری رئیس ارکان ستر درستیز وزارت دفاع نیز در نهم ماه جاری خورشیدی به پاکستان رفت و با مقامات نظامی آن کشور در مورد تخطی‌های سرحدی پاکستان گفت‌وگو کرد.

حکومت افغانستان همواره تأکید می‌کند که تروریستان از خاک پاکستان وارد این کشور شده و دست به حملات تروریستی می‌زنند و همچنان حملات راکتی پاکستان بر خاک افغانستان از نگرانی‌های جدی دیگری حکومت و مردم افغانستان می‌باشد.

بخش‌های از ولسوالی شلتن کنر هدف راکت‌های نظامیان پاکستان قرار گرفته‌است
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:55 0:00

اما پاکستان این انتقادها را نمی پذیرد و همیشه از تلاش هایش در امر مبارزه با تروریزم صحبت کرده‌است.

  • اما نشست‌های سه جانبه میان نظامیان افغان، پاکستانی و نیرو های ماموریت حمایت قاطع چه نتایجی داشته و پاکستان تا چه حد در این زمینه به تعهدات‌اش عمل کرده‌است؟

زلمی وردک کارشناس مسایل امنیتی به این سؤال پاسخ می‌دهد:

"در مدت هفده سال چندین بار با هم نشست کردند برای این‌که در منطقه امنیت، صلح و آرامش به‌وجود بیاید اما بدبختانه به‌وجود نیامد بخاطریکه پاکستان در عملکرد خود صادق نیست. امروز حتی امریکا هم این را تصدیق می‌کند که پاکستان در عملکرد اش صادق نیست."

نشست سه جانبه میان مقامات نظامی افغانستان، پاکستان و نیرو های ماموریت حمایت قاطع در حالی برگزار شده که برخی مناطق سرحدی افغانستان همواره از سوی پاکستان مورد حملات راکتی قرار گرفته و این حملات تلفات و خسارات نیز در پی‌داشته است.

همچنان مقامات افغان می‌گویند که مشکل ورود مخالفان مسلح دولت از خاک پاکستان به این کشور پا برجا بوده و حصار کشی از سوی پاکستان در امتداد خط دیورند ادامه دارد و این مسایل واکنش‌های جدی را در افغانستان برانگیخته است.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG