لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۷

حقوق زنان و اطفال: زنان افغان در محیط کاری و تحصیلی مورد آزار جنسی قرار می‎گیرند


نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و اطفال درافغانستان دریافته‎است که زنان افغان در محیط‎های کاری و تحصیلی در این کشور مورد آزار واذیت جنسی قرار می‎گیرند.

مسئولین این نهاد امروز در نشستی در ولایت هرات تاکید می‎کند که این روند باعث شده تا شماری از زنان و دختران افغان از فعالیت‎های کاری و تحصیلی شان دست بکشند.

نهاد تحقیقاتی موسوم به حقوق زنان و اطفال افغانستان در نشستی در ولایت هرات نگران موجودیت آزار و اذیت جنسی زنان و دختران در محیط کاری و تحصیلی است.

هرات
هرات

مسئولین این نهاد می‎گویند تحقیق یک ساله را به ارتباط آزار و اذیت جسنی زنان در ولایات هرات، مزارشریف، ننگرهار، بدخشان و بامیان انجام داده‎اند.

ذبیح الله جواد مشاور حقوقی این نهاد می‎گوید یافته‎های آنان نشان می‎دهد که زنان در محیط‎های عامه تحصیلی و کاری مورد آزار و اذیت جنسی قرار می‎گیرند.

یافته‎های تحقیق نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و اطفال حاصل گفت و گو با پنجاه تن از اعضای کلیدی کمیسیون‎های ولایتی منع خشونت علیه زنان بوده‎است.

اکنون این نهاد می‎گوید کوشش دارد تا از طریق این گونه نشست عوامل آزار و اذیت جنسی زنان در افغانستان را شناسایی و برای متوقف کردن آن راه حل پید اکند.

از سوی هم گلثوم صدیقی کارشناس ریاست اجرائیه در بخش ولایتی تاکید دارد که این گونه نشست‎ها برای پایان دادن به این معضل در افغانستان کار ساز نیست.

فرشته یعقوبی یکی از فعالین مدنی در هرات از جمله کسانی است که همواره با آزار و اذیت مردان در محیط‎های مختلف کاری بر خورده‎است.

هرات
هرات

او تاکید می‎کند که برای از بین بردن این معضل مبارزه می‎کند و دست از فعالیت‎های کاری بر نخواهد داشت.

با این حال سید عبدالقادر رحیمی رئیس دفتر حقوق بشر در ولایت هرات می‎گوید موجودیت آزار و اذیت جنسی در محیط کاری باعث شده تا خیلی از دختران و زنان افغان دست از فعالیت‎های بیرونی بردارند.

او تاکید می‎کند که برگزاری این گونه نشست‎ها می‎تواند جلو افزایش آزار و اذیت جنسی بر زنان را بگیرد.

این در حالیست که چندی قبل محی الدین نوری معاون مقام ولایت هرا ت نگرانی اش را در این مورد ابراز کرد.

آقای نوری در کمپاین خشونت علیه زنان پذیرفت که خشونت علیه زنان در ادارت دولتی وجود دارد ولی اداره محلی مصمم است تا عاملان خشونت علیه زنان را شناساسی و مطابق قانون مجازات کنند.

گزارش: شاه پور صابر-هرات

XS
SM
MD
LG