لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۶

پاکستان، افغانستان و امریکا عملیات را علیه طالبان آغاز خواهند کرد


رسانه‌های پاکستانی امروز پنجشنبه «٣٠ قوس ‍۱۳۹۶» گفتند که جیمز متیس وزیر دفاع امریکا در سفر آخرش به اسلام‌آباد به رهبران سیاسی و نظامی این کشور گفته‌است که پاکستان، افغانستان و امریکا عملیات هم‌زمان و هماهنگ را علیه طالبان مسلح آغاز کنند.

آقای متیس در چهارم دسمبر از پاکستان بازدید کرد.

بر اساس گزارش روزنامه پاکستانی دان، وزیر دفاع امریکا گفته‌است که کشورش می‌خواهد حملات علیه طالبان مسلح را شدت ببخشد و پاکستان نیز هم‌زمان با آن اقدامات جدی را علیه رهبران این گروه روی دست گیرد تا آن‌ها آماده حضور در میز مذاکره شوند.

یک روزنامه دیگر پاکستانی که دیلی تایمز نام دارد به نقل از یک مقام کشورش که در رابطه به سفر اخیر جیمز متیس به اسلام‌آباد نوشته‌است که وزیر دفاع امریکا بدین باور است که حکومت افغانستان در ماه‌های اخیر کنترول چندین منطقه را از دست داده و واشنگتن می‌خواهد تا جلو پیشروی طالبان مسلح را بگیرد.

سفر جیمز متیس به پاکستان
سفر جیمز متیس به پاکستان

سیگار یا اداره سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان ماه پیش گفت که طالبان از جمع ۴۰۷ ولسوالی در افغانستان ۵۴ را تحت تصرف داشته و در حال حاضر کنترول ۱۳،۳ درصد ولسوالی‌های این کشور را در دست دارد.

جیمز متیس وزیر دفاع امریکا در سفرش به پاکستان به‌شمول صدراعظم با مقام‌های سیاسی و نظامی این‌کشور گفت‌وگو کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های پاکستانی، آقای متیس به رهبران پاکستانی گفته‌است که نظامیان امریکایی در نظر دارند تا عملیات جدی را علیه طالبان مسلح راه اندازی کنند و طالبان مسلح در هر جایکه باشند مورد حمله نظامیان امریکایی قرار خواهند گرفت.

وزیر دفاع امریکا همچنان از اسلام‌آباد خواسته‌است تا در برابر رهبران طالبان و شبکه حقانی مستقر در خاک آن‌کشور اقدام جدی کند، چرا که به باور امریکا بدون اقدام جدی و شدید علیه شورشیان مسلح نا امنی در افغانستان پایان نخواهد یافت.

امریکا از چندین سال بدین‌سو ادعا می‌کند که نه‌تنها رهبران گروه طالبان و شبکه حقانی در پاکستان اند، بلکه مراکز این گروه‌ها نیز در قلمرو پاکستان فعالیت دارند.

رسانه‌های پاکستانی به نقل از منابع با خبر گزارش داده‌اند که وزیر دفاع امریکا در سفر دو هفته پیش‌اش به پاکستان با لحن تند صحبت نکرد، بلکه در گفت‌وگوهایش با مقام‌های پاکستانی تأکید کرد که نیاز است تا پاکستان و امریکا اقدام هم‌زمان و هماهنگ را علیه طالبان مسلح روی دست گیرند.

جیمز متیس بدین باور است که اقدام همزمان پاکستان با امریکا و افغانستان می‌تواند گروه طالبان را تضعیف کند و جلو پیشرفت این گروه را بگیرد.

وزیر دفاع امریکا همچنان به رهبران پاکستانی گفته‌است که استراتژی جدید امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا بر اساس شرایط کنونی اعلام شده‌است و واشنگتن می‌خواهد که از همه نخست طالبان با حکومت افغانستان مذاکره کرده و روند صلح را به پیش ببرند تا جنگ در افغانستان خاتمه یابد.

XS
SM
MD
LG