لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۲

وزیری: چین به تاسیس یک لوای نیروهای افغان در سرحد با افغانستان موافقه کرد


چین موافقه کرده که با افغانستان همکاری نظامی می‎کند.

وزارت دفاع افغانستان می‎گوید پیکینگ وعده نموده که تمام مصارف تاسیس یک لوای کوهی اردوی افغانستان را که در واخان بدخشان در نزدیکی سرحدات دو کشور مستقر خواهد شد می‎پردازد.

این موافقه در جریان بازدید وزیر دفاع افغانستان از چین صورت گرفته‎است.

طارق شاه بهرامی در راس یک هیئت از چین بازدید می‎کند.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع به رادیو آزادی گفت که آقای بهرامی با وزیر دفاع چین، رئیس کمیسیون نظامی و شماری از مقامات دیگر این کشور در بارۀ همکاری نظامی و امنیتی گفت و گو کرده‎است.

دولت وزیری
دولت وزیری

جنرال وزیری افزود که وزیر دفاع از مقامات چین خواستار شد که برنامه آموزش نظامیان افغان در چین را گسترش دهند.

او افزود:

"از چین تقاضا شد تا سهمیه تعلیم و تربیۀ افسران و محصلین ما را گسترش دهند. تا افسران بیشتر ما به آن‎جا بروند و درس بخوانند. در کنار این، یک لوای کوهی که باید در بدخشان تاسیس شود، همه مصارف آن را حکومت چین بدوش گرفته‎است. این لوا از جانب ما تاسیس می‎شود و چین در آن کاری ندارد. همه کار ها از جانب ما می‎شود صرف مصارف اعاشه، اباته، لباس، تخنیک، اسلحه، مهمات، حتی مصارف تاسیس جای آن را هم چین پذیرفته‎است و با دولت افغانستان کمک می‎کند."

چین از عبور گروه‎های تندور و دهشت افگن از خاک افغانستان به سوی این کشور نگرانی دارد.

پیکینگ سعی می‎کند که روابط افغانستان و پاکستان بهبود یافته همکاری میان این دو کشور همجوار افزایش یابد.

جنرال دولت وزیری می‎گوید وزیر دفاع طارق شاه بهرامی از چین خواستار شد تا در مبارزه علیه تروریزم همکاری کند.

نیروهای افغان
نیروهای افغان

او افزود:

"در بخش‎های بسیاری آن‎ها وعده کرده‎اند که با اردوی مسلح افغانستان کمک خواهند کرد و به همکاری ادامه می‎دهند. دیگر این‎که گردهمایی چهارجانبه ای‎که میان افغانستان، چین، تاجکستان و پاکستان بود که یک تفاهم است روی آن‎هم تاکید صورت گرفت که در هر دو جانب سرحد در کشورهای خود گزمه خواهند کرد و معلومات را با همدیگر شریک خواهند ساخت."

وانگ یی وزیرخارجۀ چین روز سه شنبه گذشته در گردهمایی سه جانبه وزیران خارجۀ افغانستان، پاکستان و چین گفت پیکینگ از گفت و گوی صلح میان حکومت افغانستان و طالبان کاملاً حمایت می‎کند و آماده‎است که برای این گفت و گو زمینه سازی کند.

XS
SM
MD
LG