لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۹

عکس‌العمل وزارت دفاع در پیوند به عملیات سپاه پاسداران در ولایت نیمروز!


وزارت دفاع افغانستان در بارۀ گزارش‌های که ادعا می‌کنند که نیروهای سپاه پاسداران ایران در این اواخر یک فرد ربوده شدۀ ایرانی را در ولایت نیمروز از چنگ اختطافچیان رها ساخت اظهار بی خبری کرد ولی گفت که اردوی افغانستان به نیروی هیچ کشور اجازۀ چنین عملیات را نمی‌دهد.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان شب گذشته در این مورد به رادیو آزادی گفت:

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

" هیچ‌کسی حق ندارد که بدون موافقه حکومت افغانستان یا وزارت دفاع در خاک ما عملیات کند و یا خارجی‌ها این‌جا بیایند. و اگر کسی می‌آید قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و برای‌شان اجازه نیست. حکومت و اردوی افغانستان به آن‌ها اجازه نمی‌دهد."

آژانس خبر رسانی تسنیم که به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران وابستگی دارد از قول جنرال محمد مارانی قوماندان قرارگاه نیروهای قدس سپاه پاسداران گزارش داد که سربازان ایرانی یک ایرانی ربوده شده را از چنگ اختطافچیان در ولایت نیمروز رها ساخته‌اند.

گزارش می‌افزاید که فرد رها شده "حسین حاج ملک" نام دارد و با یک شرکت قراردادی سپاه پاسداران به‌حیث انجنیر کار می‌کرد و دو هفته قبل در امتداد راه میان ولایت‌های زابل و هامون ایران اختطاف شده بود.

جنرال مارانی گفته‌است که موتر این انجنیر دو روز بعد از حادثه در حالی‌که سوختانده شده بود در یک قریه ولایت نیمروز افغانستان دریافت شد.

اما مقامات نیمروز این اظهارات را بی‌بنیاد خوانده رد می‌کنند.

یک مقام نیمروز که نخواست نامش ذکر شود به رادیو آزادی گفت که در هیچ کدام منطقه نیمروز واقعه اختطاف کدام فرد ایرانی یا سوختاندن موتر وی رخ نداده‌است.

در این میان فیض محمد زلاند کارشناس سیاسی و استاد پوهنتون کابل می‌گوید، کشورهای همجوار از سال‌ها در امور افغانستان مداخله می‌کنند و بعید نیست که سپاه پاسداران ایران در افغانستان چنین عملیاتی کرده باشد.

فیض محمد زلاند کارشناس سیاسی و استاد پوهنتون کابل
فیض محمد زلاند کارشناس سیاسی و استاد پوهنتون کابل

وی افزود:

" این اولین مداخله کشورهای همسایۀ ما نیست. ما یک سرحد طولانی با ایران داریم. حکومت افغانستان در این اواخر در دام تقسیم قدرت و حکومتداری نادرست گیرمانده‌است و از سرحدات کشور نمی‌تواند به درستی حفاظت کند. با در نظرداشت این مشکلات چنین عملیات از سوی ایران در خاک افغانستان بالکل امکان دارد."

محمد عارف شاه جهان والی فراه در این اواخر گفته است که برخی اعضای سپاه پاسداران ایران برای مشوره با طالبان به ولسوالی‌های پشت رود و گلستان این ولایت آمده بودند.

ولی نظامیان افغان می‌گویند که نیروهای این‌کشور در همه سرحدات فعال اند و مرزها را حراست می‌کنند.

رئیس جمهور افغانستان امسال دستور داد که پولیس سرحدی از وزارت داخله جدا و به وزارت دفاع مربوط شود.

XS
SM
MD
LG