لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۹

مرکز فرهنگی تبیان: شمار تلفات حمله داعش بر این مرکز به ۵۲ تن افزایش یافته‌اند


مسئولان مرکز فرهنگی تبیان با ارائه ارقام تازه از تلفات حمله اخیر بر این مرکز می‎گوید، مسئولان امنیتی کابل از نشست‎های هفته‌وار این مرکز آگاه بودند، اما به‌خاطر تأمین امنیت آن هیچ اقدامی نکرده بودند.

سید عیسی حسینی مزاری رئیس این نهاد روز چهارشنبه «۱۳ جدی ۱۳۹۶» در نشست خبری در کابل گفت، این مرکز نشست‎های هفته‌وار داشت و مسئولان امنیتی کابل از آن آگاه بودند.

مزاری گفت که در حمله پنجشنبه هفته گذشته بر این مرکز ۵۲ تن کشته و بیش از ۹۰ تن زخمی شدند.

بعد از حمله بر این مرکز

او افزود:

"به خصوص گفتمانی ‎که مورد هدف قرار گرفت، هر پنجشنبه دایر می‎شد. حالا مثلاً ما جلسه داخل دفتر را به شما گزارش ندادیم، اما خوب مسئولیت این کوچه را کی بر عهده داشت که دو انفجار صورت گرفت؟ بنا بر این من از این‎جا اعلان می‎کنم که در رابطه با انفجار روز هفتم جدی پولیس ملی صد در صد مقصر است و این تقصیر را باید به عهده بگیرد."

آقای مزاری از ارگان‎های امنیتی خواست تا به‌خاطر تأمین امنیت همچو نشست‎ها تدابیر لازم داشته باشند، در غیر آن به‌گفته وی چنین رویدادهای دلخراش بازهم تکرار خواهد شد.

مرکز فرهنگی تبیان در غرب شهر کابل روز پنجشنبه هفته گذشته مورد حمله انتحاری قرار گرفت، مسئولیت این حمله را داعش پذیرفت.

پیش از این مسئولان امنیتی گفته بودند که در این حمله بیش از چهل تن جان باختند، اما حالا رئیس این مرکز می‎گوید که ۵۲ تن در حمله بر مرکز فرهنگی تبیان کشته و بیش از ۹۰ تن زخمی شده‎اند.

پیش از این نیز حملات انتحاری در شماری از مساجد و تکیه خانه‎ها، مراکز فرهنگی، تظاهرات و نشست‎ها در کابل و برخی ولایات به وقوع پیوسته که در آن ده‎ها تن کشته و صدها تن زخمی شده‎اند.

در این حال وزارت داخله افغانستان می‎گوید که نیروهای امنیتی کابل از برگزاری نشست‎های مرکز تبیان در جریان قرار نداشتند.

نصرت رحیمی

نصرت رحیمی معاون سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی در این باره گفت:

"به هیچ وجه نیروهای امنیتی در جریان نبودند و نه هم آن‎ها ادعای را که کرده‎اند یا این‎که اسناد داشتند درست نبوده حتی این مسئله نه برای ما و نه هم برای حوزه مربوطه گفته شده بود که آنان هفته‌وار چنین برنامه‎های دارند. به شکل که از بیرون مهمان بیاید و یا هم مهم باشد برای ما چیزی گفته نشده‎است."

آقای رحیمی می‌افزاید در هر جای که نشست و یا کنفرانس برگزار می‎شود باید نیروهای امنیتی در جریان گذاشته شود تا به‌گفته وی در تأمین امنیت آن اقدام کنند.

اما فقیر محمد فقیر یکتن از کارشناسان امنیتی تأکید می‎کند، به‌خاطر تأمین امنیت همچو نشست‎ها باید مسئولان نهادها، مردم با نیروهای امنیتی مشترکاً همکاری نمایند تا از وقوع چنین حملات خونین در کشور جلوگیری صورت گیرد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG