لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۸

ارگ: امیدواریم تصمیم اخیر امریکا موقف برخی کشورها در قبال افغانستان را تغییر دهد


ریاست جمهوری افغانستان از هر فیصله و تصمیم امریکا به هدف تأمین صلح و ثبات در افغانستان استقبال می‌کند.

امریکا روز پنج‌شنبه در یک تصمیم، ده‌ها میلیون دالر کمک‌های نظامی این‌کشور به پاکستان را به‌حالت تعلیق درآورد.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان دیشب در صحبت با رادیو آزادی گفت، حکومت افغانستان توقع دارد که این تصامیم امریکا موقف برخی کشور‌ها را در برابر افغانستان تغییر دهد.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی گفت:

"انتظار داریم که تصامیمی اتخاذ شود که به صلح و ثبات منطقه کمک کند و قرار شود که روی طرز برخورد برخی کشور‌ها که در قبال افغانستان منفی بوده، تأثیر مثبت بگذارد."

آقای مرتضوی اضافه کرد، استراتژی جدید امریکا در باره افغانستان و جنوب آسیا وضعیت در منطقه را تغییر داده‌است.

سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در مورد این سؤال که آیا فشار‌های امریکا بر پاکستان و اقدامات دیگر واشنگتن بر اسلام آباد با حکومت افغانستان همآهنگ شده و یا نه، تبصره نکرد. اما گفت که افغانستان با متحدین خود کار مشترک می‌کند و در همه زمینه‌ها با یکدیگر مشوره می‌نمایند.

همزمان با این، یک مقام ارشد امریکا گفته که بر اساس تصمیم رئیس جمهور دونالد ترمپ ارزش کمک‌های متوقف شده امریکا به پاکستان شاید تا ۲ میلیارد دالر برسد.

این مقام امریکایی که به شرط افشا نکردن نامش با خبرگزاری فرانس پرس صحبت می‌کرد، گفت بر علاوۀ قطع کمک‌های نظامی به پاکستان، پولی را که ایالات متحده به اسلام آباد در چوکات ائتلاف مبارزه با تروریزم می‌دهد، شاید آن هم به حالت تعلیق درآورده شود.

ایالات متحده امریکا می‌گوید، این کمک‌ها را تا زمانی متوقف می‌کند که اسلام آباد در قلمرو خود بر ضد جنگجویان گروه طالبان و شبکه حقانی و دیگر گروه‌های افراطی گام‌های صادقانه بر دارد.

در این میان، وزارت امور خارجه پاکستان دیروز جمعه در ارتباط به این تصمیم امریکا عکس‌العمل شدید نشان داده گفت، اظهارات یک جانبه، تغییر در مسیر اهداف و تعیین ضرب الاجل خودسرانه، بر مبارزه علیه تروریزم تأثیر منفی می‌گذارد.

وزارت خارجه پاکستان در این اعلامیه خود گفته‌ است که تأثیرات منفی این تصمیم امریکا بالای رسیدن به اهداف مشترک در یک زمان مناسب آشکار خواهند شد.

پاکستان تأکید می‌کند که امریکا باید از مصرف ۱۲۰ میلیارد دالر این‌کشور در مبارزه با ترورزم، ستایش کند.

اعلامیه می‌گوید، اسلام آباد متعهد است آنچه که در توان دارد برای نگهداری از سر و مال مردم خود و برای تأمین ثبات در منطقه انجام می‌دهد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG