لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۰

دیدگاه مشابه سناتوران امریکایی و افغان در مورد افزایش فشارها بالای پاکستان


سناتوران امریکایی و افغان در مورد افزایش فشارها از سوی امریکا بالای پاکستان، دیدگاه مشابه دارند.

رند پال سناتور امریکایی در ادامه فشارهای امریکا بالای پاکستان می‌گوید که بالای طرحی کار می‌کند تا کمک امریکا بالای پاکستان قطع و پول‌های داده شده واشنکتن به اسلام آباد برگردانده شود.

فشارهای امریکا بالای پاکستان در جلسه عمومی روز یکشنبه «۱۷ جدی ۱۳۹۶» مشرانو جرگه افغانستان نیز بحث داغ بود.

سناتوران افغان می‌گوید که روشن شدن بازی دوگانه پاکستان، پس از سال‌ها برای جهان به‌ویژه امریکا یک تغییر بزرگ است و باید استفاده عظمی شود.

زلمی زابلی در این مورد چنین گفت:

زلمی زابلی
زلمی زابلی

"امریکا باید بالای موقف‌اش ایستاده باشد و اقدامات دیگر را نیز انجام دهد تا مورد تائید کشورهای جهان سوم باشد، اگر آن‌ها با یک شکلی دوباره با پاکستان تفاهم کنند، مورد قبول مردم افغانستان نخواهد بود."

این در حالیست که رند پال سناتور امریکایی در صفحه تویتر‌اش گفته‌است بالای طرح کار می‌کند تا چند روز آینده کمک‌ها بالای پاکستان قطع شود و بر اساس این طرح پول‌های که به پاکستان داده شده، برگردانده شوند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا از این نظر رند پال استقبال کرده‌است.

در اولین روز سال ۲۰۱۸ آقای ترمپ پاکستان را متهم کرد که به امریکا دروغ گفته‌است و در مقابل ۳۳ میلیارد دالر کمک امریکا به این کشور جز فریب پاسخ دیگری نداشته‌است.

روزنامه نیویارک تایمز در یک مطلب‌اش نوشته که تعلیق کمک نظامی به پاکستان به این معناست که دیگر امریکایی‌ها از پاکستان نا امید شده‌اند.

تعلیق کمک نظامی به پاکستان به این معناست که دیگر امریکایی‌ها از پاکستان نا امید شده‌اند.

به گفته روزنامه، این اقدام امریکا نشان می‌دهد که پس از یک سال به قدرت رسیدن دونالد ترمپ، روابط میان واشتکتن و اسلام آباد چقدر تیره شده‌است.

شماری از اعضای ولسی جرگه می گویند که هر چند بسیاری از پول‌‌های کمک شده امریکا برای پاکستان بر اساس یک تعامل استخباراتی بوده و برگشت دوباره آن امکان ندارد اما این خواست بی‌تاثیر نخواهد بود.

عبدالروف انعامی عضو ولسی جرگه چنین گفت:

"آن چه جریان دارد اگر در آن صداقت موجود باشد بحث آینده است اما پرداخت دوباره کمک‌ها اصلاً امکان ندارد و این کمک‌های نیست که به گونه قانونی به یک حکومت داده شده باشد."

به گفته آقای انعامی هر چند فشارهای اخیر امریکا بر پاکستان در نوع خود نخستین بار است، اما با آن هم دیده شود که تا چه حد می‌تواند به صلح و ثبات منطقه و افغانستان کمک کند.

تهیه: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG