لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۷

گزارش: در ۸ ماه اخیر ۱۳۷۲ فرد ملکی افغان کشته و ۲۳۶۰ تن زخمی شده‌اند


ولسوالی ناوه هلمند
ولسوالی ناوه هلمند

گروه عدالت‌خواهی حفاظت از افراد ملکی می‎گوید، طرف‎های درگیر جنگ در افغانستان، قواعد و اصول جنگ را پایمال کرده و به حفظ جان افراد ملکی توجه ندارند.

این گروه با نشر گزارشی می‎گوید، در هشت ماه اخیر سال ۲۰۱۷ میلادی نزدیک به ۴ هزار غیر نظامی در افغانستان کشته و زخمی شده‎اند.

یافته‎های این گزارش نشان می‎دهد که از آغاز ماه می الی اخیر ماه دسمبر سال ۲۰۱۷ میلادی در نتیجه حملات انتحاری و انفجاری مخالفین مسلح و حملات هوایی نیروهای افغان و خارجی در افغانستان نزدیک به یک ۱۴۰۰ غیر نظامی کشته شده‎اند.

عزیز احمد تسل یک عضو این گروه روز چهار شنبه «۲۰ جدی ۱۳۹۶» در نشستی به همین مناسبت گفت، افزایش تلفات در این مدت سخت نگران کننده‎است.

کندز
کندز

به‌گفته وی در این مدت بیش از ۲۳۰۰ غیر نظامی دیگر زخم برداشته‎اند.

او افزود:

"در سراسر کشور در هشت ماه اخیر ۲۰۱۷ حدود ۱۳۷۲ کشته و ۲۳۶۰ تن زخمی شده‎اند که برای ملت و حکومت قابل نگرانی است. اگر نهادهای مربوط و مردم متحد نشوند، سال ۲۰۱۸ خونین‌تر خواهد بود."

یافته‎های گزارش این گروه نشان می‎دهد که در نتیجۀ حملات انتحاری و انفجاری گروه داعش در هشت ماه ۳۲۷ تن کشته و ۹۲۴ تن زخمی شده‎اند که بیشترین تلفات در ولایت‎های کابل، ننگرهار، هرات، غور، کندز و هلمند بوده‎اند.

در بخشی از این گزارش همچنان آمده که در نتیجۀ حملات هوايى نيروهاى افغان و خارجی در این هشت ماه حدود ۲۲۹ تن کشته و زخمی شده که از اين جمله در حملات هوايى نيروهاى خارجی ۶۲ تن کشته و در عملیات مشترک نیروهای افغان و خارجی ۱۶۷ تن کشته و زخمی شده‎اند.

در گزارش گفته شده که بيشترين آمار تلفات افراد ملکی را اطفال و زنان تشکيل می‎دهند.

پیش از این وزارت داخله افغانستان گفته بود که در سال ۲۰۱۷ میلادی در جریان درگیری‎های مسلحانه ۱۳۰۰ فرد ملکی کشته و بیش از هزار تن دیگر زخمی شدند.

از سوی هم محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‎گوید که آنان به تمامی اصول و کنوانسیون‎های بین‌المللی احترام دارند و در میدان جنگ به‌گونه جدی آن را مراعات می‎کنند.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

او افزود:

"وزارت دفاع افغانستان به تمام میثاق و کنوانسیون‎های بین‌المللی احترام دارد و به‌گونه جدی آن را رعایت می‎کند. ما برای حفظ جان ملکی‎ها از تمامی امکانات استفاده می‎کنیم."

گروه عدالت‌خواهی حفاظت از افراد ملکی می‎گوید، در قوانین بین‌المللی حفاظت از حقوق بشر گفته شده که در جنگ باید افراد ملکی، مناطق پر نفوس و دارایی‎های مردم هدف قرار نگیرند.

به‌گفته مسئولان این گروه مراعت نکردن قوانین جنگ از سوی طرف‎های درگیر عامل اصلی افزایش تلفات ملکی در افغانستان شده‎است.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG