لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۹

حملات هوایی امریکا بالای مواضع داعش و طالبان سه برابر افزایش یافته‌اند


حملات هوایی نیروهای امریکایی بالای مواضع طالبان و جنگجویان گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش در جریان ماه‌‌های اخیر به‌طور سریع افزایش یافته‌اند.

به نوشته آژانس خبری «دی. پی. ای» جرمنی، امریکا الی اخیر ماه اکتوبر سال جاری میلادی ۳۵۵۴ آتش‌باری را در افغانستان انجام داده‌است، در حالی‌که در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۳۳۷ آتش‌باری بالای مواضع طالبان و گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش صورت گرفته بود.

الی اواسط ماه اکتوبر سال جاری ۲۴۰۰ حمله هوایی صورت گرفته‌است در حالی‌که تعداد حملات هوایی در تمام سال ۲۰۱۶ میلادی حدود یک‌هزار بوده‌اند.

این ارقام تازه نشان می‌دهند که در مقایسه با سال ۲۰۱۶ در سال ۲۰۱۷ میلادی تعداد بمب‌های پرتاب شده در افغانستان توسط امریکا، سه برابر افزایش داشته‌است.

به نوشته آژانس خبری «دی. پی. ای» جرمنی، افزایش حملات هوایی نیروهای امریکایی به تعقیب اعلان استراتژی جدید ایالات متحده برای افغانستان و آسیای جنوبی صورت گرفته است که در آن تعقیب و قتل تروریستان در اولویت قرار داده شده‌است.

جنرال جان نیکلسن که شام روز دوشنبه «۲۹ عقرب ۱۳۹۶» از طریق ویدیو کنفرانس از افغانستان با شماری از خبرنگاران در وزارت دفاع امریکا صحبت می‌کرد، همچنان گفت که دادن مجوز و صلاحیت تازه برای نیروهای بین‌المللی خیلی مؤثر واقع شده‌است.

جان نیکلسن قوماندان مأموریت حمایت قاطع ناتو
جان نیکلسن قوماندان مأموریت حمایت قاطع ناتو

جان نیکلسن قوماندان مأموریت حمایت قاطع ناتو همچنان گفت:

"پیام ما به دشمن اینست که در جنگ برنده نمی‌شوید، زمان آنست تا اسلحه را بر زمین گذاشته و به روند صلح داخل شوید."

یک‌شنبه «۲۸ عقرب ۱۳۹۶» نیروهای هوایی امریکا ۸ مرکز تولید مواد مخدر طالبان مسلح را در ولایت هلمند از بین بردند.

این نخستین سلسله این نوع حملات پس از اعلان استراتژی جدید امریکا بود.

به‌گفته جنرال نیکلسن در حال حاضر از ۴۰۰ تا ۵۰۰ لابراتوار تولید مواد مخدر در افغانستان وجود دارند که طالبان از آن‌ها بهره می‌برند.

این در حالیست که تعداد تلفات افراد ملکی در جریان حملات هوایی در افغانستان نیز افزایش یافته‌است.

بر اساس ارقام سازمان ملل‌متحد در جریان ۹ ماه اول سال ۲۰۱۷ میلادی تلفات افراد ملکی ناشی از حملات هوایی در افغانستان در مقایسه با سال گذشته ۵۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در جریان این مدت ۲۰۵ تن در افغانستان کشته و ۲۶۱ تن دیگر زخمی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG