لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۵

عکس‌العمل وزارت‌های دفاع و داخلۀ افغانستان در مورد گزارش اخیر سیگار!


وزارت دفاع افغانستان گزارش اخیر سیگار را رد نمی‌کند، اما وزارت داخله با نشر این گزارش موافق نیست.

در حالی‌که سیگار نیرو های امنیتی و دفاعی افغان را به ارتکاب ۷۵ مورد جدی نقض حقوق بشری متهم می‌کند، اما وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که اکنون جرایم حقوق بشری در قوای دفاعی کشور به صفر رسیده‌است.

سرمفتش خاص ایالات متحده برای بازسازی افغانستان یا سیگار روز سه شنبه گزارش داده‌است که قوای امنیتی و دفاعی افغان از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ مرتکب ۷۵ مورد جدی نقض حقوق بشر از جمله قتل، شکنجه و تجاوز جنسی بر کودکان شده‌اند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه «۰۴ دلو ۱۳۹۶» در صحبت با رادیو آزادی در واکنش به این گزارش گفت که در گذشته این‌گونه جرایم در قوای دفاعی وجود داشت، اما حالا چنین نیست.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

او افزود:

"ما این گزارش را رد نمی‌کنیم، اما اجراآت کردیم. از جنرال تا سرباز گرفته که به جرایم مختلف در گذشته دست داشته، به پنجه قانون سپردیم و فعلاً در زندان به سر می‌برند."

وی گفت که اداره‌های تفتیش، حقوق و کشف وزارت دفاع به‌گونۀ دوامدار بر قطعات اردو کنترول جدی دارند.

در گزارش سیگار آمده، از جمله ۷۵ مورد، ۲۲ مورد نقض حقوق بشری محرم بوده و فاش شده نمی‌تواند، ۴۶ مورد دیگر شامل کشتار فرا قانونی و شکنجۀ زندانیان بوده و هفت مورد تجاوز جنسی بر کودکان بوده‌است.

سیگار در این تحقیق دریافته است که قوای نظامی ایالات متحده از این تخطی‌های حقوق بشری با خبر بوده، اما راه گریز قانونی را برای سربازان افغان که مرتکب جرم شده بودند، باز گذاشته‌است.

در همین حال نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان گزارش سیگار را رد می‌کند و تأکید دارد که آنان متعهد به آوردن اصلاحات در صفوف پولیس افغانستان هستند.

نصرت رحیمی
نصرت رحیمی

وزارت‌های داخله و دفاع افغانستان پیش از این در ماه دسمبر ۲۰۱۷ پالیسی جدیدی را که در هماهنگی با ملل‌متحد تدوین شده بود، برای محافظت کودکان در نبردهای مسلحانه و جلوگیری از اعمال خشونت بر آنان نافذ کردند.

این پالیسی روش‌های را برای گزارش‌دهی و تحقیق اتهامات وارده ایجاد می‌کند و متخلفین را در مطابقت با قوانین مورد پیگرد قانونی قرار می‌دهد.

برخی از اعضای کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه از جمله اقبال صافی می‌گوید، نقض حقوق بشری از سوی پولیس و اردو تأثیر منفی بالای جامعه می‌گذارد.

نقض حقوق بشری از سوی پولیس و اردو تأثیر منفی بالای جامعه می‌گذارد.

او افزود:

"در افغانستان کار و بار نیست و کسانی‌که تحصیل ندارد به نهادهای امنیتی می‌روند و جذب می‌‌شوند. بعد گزارش خیانت و تجاوز منتشر می‌شود که این تأثیر منفی بالای جامعه می‌گذارد."

گزارش سیگار در حالی نشر می‌شود که به باور برخی تحلیلگران قوای مسلح کشور از حرمت بالا در جامعه برخوردارد است، اما آقای صافی می‌گوید که اگر در روند استخدام قوای مسلح کشور و همچنان در تعلیم و تربیه سربازان اصلاحات نیاید، این مشکل حل نخواهد شد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG