لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۵

غنی می‌گوید انتقام خون قربانیان را گرفته و برای اقدامات جدی تصمیم می‎گیرد


رئیس جمهور افغانستان می‎گوید که انتقام خون قربانیان حوادث اخیر در کشور را می‎گیرد.

اشرف غنی در پیوند به حملات خونین اخیر می‎گوید که حکومت افغانستان برای اقدامات جدی و عملی در مورد آینده تصمیم می‎گیرد.

غنی که روز دوشنبه «۰۹ دلو ۱۳۹۶» پس از ملاقات با رئیس جمهور اندونیزیا در یک نشست مشترک خبری صحبت می‎کرد گفت که طالبان مسلح با انجام این حملات‌شان نشان دادند که می‎خواهند تا بادارشان را از انزوای سیاسی بین‌المللی بیرون سازند.

غنی و رئیس جمهور اندونیزیا
غنی و رئیس جمهور اندونیزیا

وی افزود:

"حق انتخاب به طالبان است، آنان که افغان و مسلمان استند با دین و مردم خود ایستاده شوند و آنان که با این خاک ارتباط ندارند و در برابر مردم ما اعلام جنگ می‎کنند، باید بدانند که انتقام این ملت بسیار زود و همه‌جانبه گرفته می‎شود."

آقای غنی گفت که طالبان مسلح با انجام حملات خونین خود نشان دادند که آنان از زنده‎گی صلح‌آمیز مردم ما با بی‌رحمی انکار می‎کنند.

رئیس جمهور گفت در حالی که بیشتر قربانیان حملات خونین اخیر در کشور افراد ملکی اند، طالبان مسلح خلاف معمول مسئولیت رویداد را به‌خاطری پذیرفتند که به‌گفته وی بادار خود را از انزوای سیاسی بین‌المللی بیرون سازند.

رئیس جمهور غنی این را نیز گفت هر کسی‎که به خود نام مسلمان و افغان را قایل است باید ثابت کند که در برابر این گونه وحشت‎ها جرأت ایستاد شدن اخلاقی و وجدانی را دارد.

کابل
کابل

آقای غنی گفت که افغانان از جامعه جهانی این توقع را دارند که کشورهای حامی تروریزم به‌خاطر دست کشیدن‌شان از این کار تحت فشار قرار گیرند.

این در حالیست که اخیراً حملات خونین تروریستی در کابل و شماری از ولایات دیگر تلفات زیادی را به شماری از افراد ملکی وارد کرد.

بر اساس معلومات وزارت داخلۀ افغانستان، در اثر حمله انتحاری موتربم در جریان هفته جاری در برابر شفاخانه جمهوریت شهر کابل ۱۰۳ تن کشته و ۲۳۵ تن دیگر زخمی شدند.

هرچند طالبان در کنار پذیرفتن مسئولیت این حمله ادعا کردند که در این حمله برای بیش از دوصد پولیس تلفات وارد کرده‎اند، اما ویس احمد برمک وزیر امور داخله روز گذشته در یک نشست خبری گفت که در این حمله تنها پنج پولیس کشته و ۳۰ پولیس دیگر زخم برداشته‎اند.

در این حال شماری از کارشناسان امنیتی افغان اظهارات اخیر رئیس جمهور غنی را به معنی همدردی با خانواده‎های قربانیان حوادث اخیر می‎دانند.

باری عارض به رادیو آزادی گفت که آنان امیدوار اند که نیروهای امنیتی عملیات‌شان را در برابر مخالفان مسلح شدت بخشند.

کابل
کابل

او افزود:

"امروز و روز گذشته عملیات شدید علیه طالبان مسلح از سوی نیروهای امنیتی جریان داشت، انتقام گرفتن این‌طور نیست که در این میدان که حمله انتتحاری صورت گرفته طالبان آورده شده و در همان جا کشته شود، اظهارات امروز رئیس جمهور به معنی همدردی با خانواده‎های قربانیان می‎باشد."

آقای عارض گفت در حالی‎که جنگ استخبارات جهان در افغانستان جریان دارد و در تناسب به هر وقت دیگر شدت گرفته‎است نیروهای امنیتی با تعهد و توانمندی کامل وظایف‌شان را انجام می‎دهند.

وی گفت که حکومت افغانستان باید به مخالفین خود از راه اقتصاد و پیشرفت شکست دهد.

وی از جامعه جهانی نیز خواست که بر اساس تعهد و قراردادهای شان در بخش استخبارات با حکومت افغانستان همکاری کنند.

این در حالیست که شماری از سیاسیون و کارشناسان امنیتی مسئولیت خراب شدن وضعیت امنیتی در افغانستان را به عهده مسئولان امنیتی انداخته می‎گویند که آنان به جای ادای مسئولیت‎های شان بیشتر مصروف مسایل سیاسی استند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG