لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۷

مستغنی: از هر اقدام که منجر به قطع حمایت از تروریستان شود استقبال می‌کنیم


وزارت خارجه افغانستان در عکس‌العمل به تلاش‌های تازه ایالات متحده امریکا بخاطر شامل ساختن پاکستان در فهرست سازمان FATF می‌گوید، حکومت این‌کشور از هر نوع اقدام که منجر به قطع حمایت از تروریستان در منطقه می‌گردد حمایت می‌کند.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت، حمایت از تروریزم پیامد‌های خود را در پی دارد.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

وی گفت:

" جمهوری اسلامی افغانستان قبلاً هم اعلام داشته‌است که حمایت از تروریزم و تقسیم تروریستان به تروریستان خوب و بد پیامد‌های خود را دارد و دولت جمهوری اسلامی افغانستان از هر اقدام که منجر به قطع حمایت از تروریستان در منطقه شود استقبال می‌کند."

این سخنان در حالی مطرح می‌گردند که به تازه‌گی یک مقام ارشد پاکستانی گفته‌است، ایالات متحده امریکا طرحی را برای شامل ساختن پاکستان در فهرست کشورهای که در بخش مبارزه علیه تمویل تروریزم همکاری نکرده، پیشکش کرده‌است.

در گزارش آژانس خبری رویترز آمده‌است که شمولیت پاکستان در فهرست سازمان بین الحکومتی معروف به FATF که در بخش مبارزه با پول شویی کار می‌کند اقتصاد پاکستان را شدیداً متضرر خواهد ساخت.

مقامات پاکستانی و دیپلوماتان غربی گفته‌اند، درج احتمالی پاکستان در این لیست وضعیت را برای سرمایه گذاران خارجی و شرکت‌های سرمایه گذاری دشوار تر خواهد ساخت.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

پیش از آن دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا کمک ۲ میلیارد دالری آن‌کشور را با پاکستان به حالت تعلیق در آورده بود.

از سوی هم برخی اعضای مشرانو جرگه نیز این اقدام امریکا را یک گام مثبت برای محو تروریزم در منطقه دانسته می‌گویند، فشار‌های کنونی امریکا بر پاکستان آن‌کشور را از لحاظ سیاسی، نظامی و اقتصادی متضرر می‌سازد.

نثار حارس یک‌تن از سناتوران در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" فشار‌های را که ایالات متحده امریکا بالای پاکستان وارد می‌کند یک اقدام مثبت است که می‌تواند برای محو تروریزم در منطقه و فرا منطقه مثبت واقع گردد و بعد از این‌که تحریم‌های خود را پاکستان علیه افغانستان بیشتر ساخت بخصوص در مسایل تجارتی اما افغانستان توانست راه‌های بدیل آنرا جستجو نماید بناءً پاکستان باید مناسبات اش را با افغانستان بهتر بسازد تا در منطقه آرامش نسبی بمیان آید."

آقای حارس می‌گوید، تحریم‌های اقتصادی را که پاکستان بالای افغانستان آورده‌است بیشتر آن‌کشور را با مشکلات اقتصادی مواجه ساخته نه افغانستان را.

از سوی هم تاج محمد اکبر یک‌تن از کارشناسان اقتصادی نیز می‌گوید، تلاش‌های تازه امریکا علیه پاکستان، مستقیماً بالای رشد اقتصادی، تجارت و سرمایه گذاری آن‌کشور تأثیر منفی بجا می‌گذارد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG