لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۶

شورای ولایتی فاریاب: ۹۰ در صد این ولایت تحت حاکمیت طالبان است


شورای ولایتی فاریاب می‌گوید، ۹۰ در صد این ولایت به‌دست طالبان و تنها ۱۰ در صد آن تحت حاکمیت دولت قرار دارد.

پس از ولایت فراه این‌بار ناامنی‌ها در ولایت فاریاب بیشتر شده‌است و حتی معاون شورای ولایتی فاریاب می‌گوید، این ولایت با خطر سقوط روبه‌رو است.

صبغت الله سیلاب معاون شورای ولایتی فاریاب روز یکشنبه «۱۳ حوت ۱۳۹۶» در صحبت با رادیو آزادی گفت، اگر ارگان‌های امنیتی اقدامات جدی علیه طالبان مسلح در این ولایت انجام ندهد این ولایت به‌دست طالبان سقوط خواهد کرد.

آقای سیلاب می‌گوید، در حال حاضر ۹۰ در صد خاک فاریاب به‌دست طالبان مسلح و تنها ۱۰ در صد آن تحت حاکمیت دولت قرار دارد.

او افزود:

"در حال حاضر تا یک کیلومتری ولسوالی المار طالبان مسلح حضور فعال دارند، در قیصار همچنان ، در ۹۹ در صد بخش‌های عمده ولسوالی پشتون‌کوت طالبان هستند و ۹۵ در صد ولسوالی کوهستانات نیز بدست طالبان مسلح است، ما نگران وضعیت هستیم و اگر عملیات‌ها آغاز نشود ما بدین باور هستیم که صد در صد ولسوالی‌ها سقوط می‌کند و جنگ تا دروازه‌های شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب کشانده می‌شود."

معاون شورای ولایتی فاریاب می‌گوید، نبود ظرفیت، کمبود نیرو های امنیتی، نبود امکانات و تجهیزات، عدم هماهنگی میان نیرو های امنیتی در این ولایت از جمله عوامل عمده حضور مخالفین مسلح در ولسوالی‌های این ولایت خوانده شده‌است.

اما احمد جاوید بیدار سخنگوی والی فاریاب در صحبت با رادیو آزادی سخنان معاون شورای ولایتی را نظر شخصی وی دانسته و از تامین امنیت در ولایت فاریاب اطمینان داد.

سخنان معاون شورای ولایتی را نظر شخصی وی دانسته و از تامین امنیت در ولایت فاریاب اطمینان داد.

این نگرانی‌ها در حالی صورت می‌‌گیرد که پیش از این برخی از ولسوالی‌های ولایات کشور چندین مرتبه به‌دست طالبان مسلح سقوط کرده بود چنانچه کندز دو بار سقوط کرد اما پس از عملیات نیرو های امنیتی افغان این ولایت دوباره تحت حاکمیت دولت قرار گرفت.

قبل از فاریاب در مورد ناامنی‌ها ولایت فراه نیز گزارش‌ها به نشر رسیده بود.

از سوی هم وزارت دفاع تحرکات مخالفین مسلح در ولایت فاریاب را تائید کرده می‌گوید که این تحرکات جدی نیست.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، قطعات تازه نفس به‌خاطر سرکوب دشمن به ولایت فاریاب فرستاده شده‌است.

دلت وزیری
دلت وزیری

او افزود:

"در ولایت فاریاب تحرکات دشمن است مگر چالش بزرگ وجود ندارد شب گذشته قطعات کماندو به ولایت فاریاب رسیده‌اند کدام تشویش وجود ندارد تحرکات دشمن وجود دارد مگر وزارت دفاع در جریان است و نیرو های امنیتی عملیات را برضد مخالفین مسلح در آنجا انجام می‌دهند."

نگرانی‌ها از افزایش ناامنی‌ها در ولایت فاریاب در حالی مطرح می‌گردد که حکومت افغانستان به تازه‌گی در دومین نشست پروسه کابل به‌خاطر گفتگوهای صلح با طالبان مسلح طرح جدید را ارائه کرد اما طالبان مسلح تا کنون به گونه رسمی در این مورد پاسخ نداده‌اند.

حکومت افغانستان می‌گوید، در کنار تلاش‌ها صلح به جنگ علیه مخالفین مسلح نیز توجه خواهد شد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG