لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۲

شورای صلح: صلح با طالبان زمینه خروج نیرو های خارجی را فراهم می‌کند


شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که اگر طالبان مسلح به مذاکرات صلح حاضر شوند و تروریزم از این کشور ریشه کن گردد زمینه برای خروج نیرو های خارجی فراهم می‌شود.

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که طالبان باید از آخرین فرصت به میان آمده استفاده کرده و به میز مذاکره حاضر شوند.

امین الدین مظفری منشی این شورا روز یکشنبه «۱۳ حوت ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که میز مذاکره برای بحث روی همه مسایل است و طالبان می‌توانند، راه صلح را در پیش گیرند و خواست‌های شان‌را آزادانه مطرح کنند.

به گفته آقای مظفری پیوستن طالبان با پروسه صلح و نابودی تروریزم درین کشور، زمینه را برای خروج نیرو های بین المللی نیز فراهم می‌سازد.

امین الدین مظفری
امین الدین مظفری

او افزود:

"من فکر می‌کنم که وجود خارجی‌ها برای مبارزه علیه تروریزم است، هرگاه مخالفین دولت با نظام افغانستان به تفاهم برسد و تروریستانی که از نقاط مختلف جهان در کنار مخالفان نظام قرار گرفته‌اند با شکست مواجه گردند، در آن‌صورت موضوع اخراج خارجی‌ها مطرح بحث برای همه گاه می‌باشد."

پیش از این شماری از رسانه‌ها به نقل از عزیزالله دین محمد معاون شورای عالی صلح افغانستان نوشته‌اند که پس از آغاز مذاکرات رسمی با طالبان، همه مسایل به شمول خروج نیرو های بین المللی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

پس از آغاز مذاکرات رسمی با طالبان، همه مسایل به شمول خروج نیرو های بین المللی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

آقای دین محمد همچنان گفته که پس از پیشنهاد صلح حکومت افغانستان، طالبان مشوره های شان‌را آغاز کرده‌اند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان هفته گذشته در نشست دوم پروسه کابل گفت که حکومت حاضر به گفتگوی بی‌قید و شرط با طالبان مسلح است.

آقای غنی تأکید کرد که اجماع ملی و بین المللی در خصوص پروسه صلح افغانستان وجود دارد و از طالبان خواست که راه صلح و مذاکره را در پیش گیرند.

طالبان مسلح به رهبری ملا هبت‌الله تا هنوز به این خواست رئیس جمهور غنی پاسخ روشن ارائه نکرده‌اند.

اما برخی از رسانه‌ها به نقل از سایت‌های مربوط به طالبان گفته‌اند که در حضور نیرو های خارجی در افغانستان این گروه با حکومت این کشور حاضر به مذاکره نیست.

از سوی هم شهزاده مسعود از کارشناسان سیاسی می‌گوید که طالبان در ظاهر نیرو های خارجی مستقر در افغانستان را مانع جدی در برابر گفتگوهای صلح می‌دانند و باید به این مسئله توجه شود.

او افزود:

"طالبان سال‌هاست تاکید دارند که قوای خارجی باید از افغانستان خارج شوند به نظر من اگر پیشنهاد شود که این موضوع نیز قابل بحث است، من فکر می‌کنم که در این صورت برای مذاکرات بین الافغانی راه هموار خواهد شد."

در این حال در یک نوار ویدیویی که مربوط به شاخه ملا رسول طالبان دانسته شده، ملا عبدالمنان نیازی معاون این گروه از بسته پیشنهادی صلح حکومت افغانستان استقبال کرده‌است.

از پیشنهاد تازه حکومت افغانستان در مورد گفتگو با طالبان در سطح ملی، منطقه‌ای و بین المللی نیز پشتیبانی شده اما حالا آنچه در این زمینه مهم پنداشته می‌شود، ابراز آماده‌گی طالبان مسلح به این مذاکرات است.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG