لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۱

فراهم سازی شرایط برگشت برای جنگجویان طالبان توسط امریکا


قوماندان عمومی قوای امریکا و ناتو در افغانستان می‎گوید، امریکا می‎تواند در فراهم ساختن شرایط برای جذب طالبان و یکجا شدن آن‎ها با پروسه صلح کمک کند.

جنرال جان نیکلسن اظهار داشت که ایالات متحده می‎تواند در فراهم ساختن شرایط برای برگشت بعضی از افراد طالبان و جذب آن‎ها به جامعه این کشور نقش داشته باشد.

نیکلسن که روز پنجشنبه به یک گروه کوچک خبرنگاران در کندهار صحبت می‎کرد در این مورد توضیحات داد.

در اشاره به این‎که مذاکرات برای جذب ادامه دارد، جنرال نیکلسن اظهار داشت مقامات امریکا و افغانستان بر یک پلانی کار می‎کنند که چگونه امریکا می‎تواند در تلاش‎های صلح افغانستان همکاری کند.

جان نیکلسن
جان نیکلسن

وی افزود:

"یکی از گام‎ها در این راستا می‎تواند ایجاد یک سیستمی باشد که چگونه بعضی گروه‎های مشخص طالبان از لیست مظنونین تروریزم خارج شوند که این عمل آن‎ها را تشویق خواهد کرد به جامعه برگردند بدون ترس از این که در مبارزه امریکا علیه تروریزم هدف قرار خواهند گرفت."

وی اظهار داشت کار زیاد در پیش است بعضی کارها باید انجام شوند تا راه باز شود.

آن‎ها باید بدانند که می‎توانند محفوظ برگردند و با امنیت زنده‎گی کنند.

جنرال امریکایی اظهار داشت یک تعداد افراد این گروه علاقه مند برگشت به کندهار می‎باشند.

دورنمای مذاکرات صلح با طالبان از بسیار وقت به این سو یکی از اهداف بوده‎است که با مشکلات رو به رو می‎باشد.

رهبران نظامی امریکا می‎گویند بعد از ۱۶ سال جنگ بعضی از اعضای طالبان شاید فرسوده و خسته شده باشند و برای جدا شدن وحضور به میز مذاکره راضی باشند.

مقامات بلند رتبه نظامی امریکا از جمله وزیر دفاع آن جیز متیس که هفته گذشته در افغانستان بود پیروزی در افغانستان را از طریق سیاسی و روی میز مذاکره بین طالبان و حکومت افغانستان می‎بینند.

طالبان مسلح
طالبان مسلح

اما رئیس جمهور ترمپ در ۲۹ جنوری اظهار داشت تا زمانی‎که طالبان به کشتار مردم ادامه می‎دهند اساسی برای صلح وجود نخواهد داشت.

از سوی دیگر طالبان می‎گویند حاضر به مذاکرات با حکومت افغانستان نیستند و می‎خواهند با امریکا مذاکره کنند. ولی امریکا تاکید بر آن دارد که برای صلح افغان‎ها بین خود مذاکره کنند.

نیکلسن و دیگر قوماندانان نظامی امریکا می‎گویند که فشار نظامی، سیاسی و اجتماعی همزمان می‎تواند یک تعداد طالبان را وادار نماید که به جامعه برگردند.

به گفته نیکلسن یکی از مهمترین نکات فعلا برگذاری انتخابات موفق و با امنیت می‎باشد که مشروعیت و اعتبار حکومت افغانستان را تامین خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG