لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۱

کتوازی: پول اعمار تعمیر مکاتب در بسیاری مناطق حیف و میل شده‌است


در حالی‌که وزارت معارف افغانستان در کل از توجه به سیستم تعلیمی و اعمار تعمیرهای جدید مکاتب در سال جاری خبر می‌دهد، شماری از اعضای ولسی جرگه می‌گویند که مشکل نبود تعمیر در اکثر مکاتب این کشور با فساد گسترده پیوند دارد.

نادرخان کتوازی نماینده مردم در ولسی جرگه و رئیس هیئتی‌که رئیس جمهور محمد اشرف غنی آنرا برای تحقیق در خصوص فساد در وزارت معارف تعیین کرده بود می‌گوید در بسیاری از مناطق مکاتب خیالی ساخته شده و پول آن حیف و میل گردیده‌است

آقای کتوازی می‌گوید که از وزارت گرفته تا مسئولان محلی و بزرگان قومی در این قضیه دخیل اند.

وی افزود:

"اگر من در مورد مناطق برای تان بگویم آنجا مکاتب خیالی ساخته شده‌اند که تعمیر ندارد اما در کاغذ تسلیم داده شده‌است، از آن مناطق رئیس معارف، بزرگ قومی، والی و یا وکیل همه مشترکاً، کاغذ های شان را به وزارت آورده‌اند که مکتب ساخته شد، پول آن بیرون شده اما تعمیر ندارد."

آقای کتوازی این اظهارات را پس از آن بیان می‌کند که رئیس جمهور محمد اشرف غنی روز گذشته در مراسمی‌که به مناسبت آغاز سال تعلیمی جدید در کابل برگزار شده بود از نبود تعمیر در ۵۰ درصد مکاتب سخن گفت.

سید حسین فخری رئیس اداره عالی مبارزه با فساد اداری افغانستان
سید حسین فخری رئیس اداره عالی مبارزه با فساد اداری افغانستان

در این حال اداره عالی مبارزه با فساد اداری افغانستان می‎گوید که بررسی‎های آنان نشان می‎دهند که در کارهای وزارت معارف تخطی و کاستی‎های زیاد وجود داشته و از آن نظارت درست صورت نگرفته‎است.

سید حسین فخری رئیس این اداره در مورد به رادیو آزادی گفت:

"ما در این بخش بررسی‎های همه جانبه را انجام دادیم که در کنار تمام انتقادها ما تخطی، کاستی و برخی موارد دیگر را دریافت کردیم."

محمد اشرف غنی روز گذشته در مراسم افتتاح سال جدید تعلیمی در مناطق سرد سیر کشور گفت که دزدی از اطفال و معلمین و فساد در وزارت معارف قابل تحمل نیست.

به اساس معلومات وزارت معارف افغانستان در حال حاضر در تمام افغانستان ۱۷۴۳۰ مکتب فعال اند که از این میان بیش از ۹۰۰۰ آن تعمیر داشته و در متباقی مکاتب بی‎سرپناه بوده و یا برای شاگردان در زیر خیمه تدریس می‎شود.

اما با آغاز سال تعلیمی جدید حکومت افغانستان تعهد کرد که تا دو سال آینده برای شش هزار مکتب تعمیرهای جدید ساخته می‎شود.

از سوی دیگر وزارت معارف سال ۱۳۹۷ را در بخش ساخت مکاتب یک سال تاریخی خوانده اما فساد در این بخش را تأیید نمی‎کند.

کبیر حقمل رئیس نشرات وزارت معارف به رادیو آزادی گفت که برای این وزارت گاهی هم آنقدر امکانات داده نشده‎است که بتواند تمام مشکلات اش را حل نماید.

کبیر حقمل رئیس نشرات وزارت معارف افغانستان
کبیر حقمل رئیس نشرات وزارت معارف افغانستان

وی افزود:

"با آن‎که در سال‎های قبل به میلیون‎ها پول به کشور آمد اما این پول در هیچ بخش مطابق به نیازمندی‎ها در افغانستان نیامده‎است، یعنی مشکلات ما آنقدر زیاد است که بودجه برای آن کفایت نمی‎کند این‎گونه بودجه قسمی‎که حالا دوصد میلیون دالر برای تعمیر مکاتب داده شد در گذشته داده نشده بود، چیزی‎که در گذشته برای ما داده شده بود از آن بسیار خوب استفاده کردیم."

آقای حقمل می‎گوید که امسال افغان‎ها هر روز یا کم از کم در هر هفته شاهد افتتاح یک مکتب خواهند بود.

اما آقای کتوازی نماینده مردم در ولسی جرگه می‎گوید که وزارت معارف به این هدف زمانی رسیده می‎تواند که در کنار نظارت، بودجه اختصاص داده شده به این وزارت به گونه شفاف به مصرف برسد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG