لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۱

غنی: مبارزه با شبکه‌های تروریستی و سازمان‌های جرمی ما را به صلح می‌رساند


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

رئیس جمهور غنی به روز سه‌شنبه در کنفرانس تاشکند ازبکستان که تحت عنوان "افغانستان روند صلح‌آمیز، همکاری در زمینه امنیت و همکاری‌های منطقوی" برگزار شده بود، بر تلاش‌های مشترک کشورهای منطقه در مبارزه همزمان با تروریزم و مواد مخدر تأکید کرد.

رئیس جمهور غنی در مبارزه دولت افغانستان علیه مواد مخدر که یکی از منابع تمویل مالی تروریستان محسوب می‌شود، از عدم همکاری و همآهنگی میان کشورهای منطقه علیه مواد مخدر به شدت انتقاد نمود.

رئیس جمهور غنی می‌گوید، تا زمانی‌که ارتباط میان گروه‌های تروریستی و منابع تمویل مالی آنان از بین برده نشود، امنیت و صلح در منطقه تأمین نخواهد شد.

وی می‌گوید:

"تهدیدی را که جامعه جهانی امروز با آن روبه‌رو است علت آن فعالیت شبکه‌های تروریستی جهانی و سازمان‌های جرمی است. این دو شبکه با هم ارتباط عمیق دارند و به سرحدات میان دولت‌ها احترام ندارند. تنها اقتصاد جرمی جهان در حال حاضر ۲،۸ تریلیون دالر در سال تخمین شده‌است. قاچاق مواد مخدر در کنار سایر جرایم منبع تمویل اجندای تروریستی است. تا زمانی‌که ما ارتباط میان این پدیده‌ها را از بین نبریم، به صلح نمی‌رسیم."

رئیس جمهور غنی در نشست تاشکند بر عملی شدن کامل کنوانسیون سازمان ملل در خصوص مبارزه علیه جرایم و شبکه‌های جرمی تأکید کرد و از کشورهای منطقه خواست که مسئولیت‌شان را در عملی‌سازی میکانیزم مبارزه علیه مواد مخدر انجام دهند.

در اعلامیۀ که در پایان کنفرانس تاشکند به نشر رسید در آن تروریزم، مواد مخدر و جرایم سازمان یافته پدیده‌های با هم مرتبط خوانده شده و بر ایجاد استراتژی جامع بر بنیاد استراتژی سازمان ملل در بخش مبارزه علیه تروریزم تأکید شده‌است.

از سوی دیگر، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در کنفرانس تاشکند صحبت می‌کرد، نیز بر همکاری‌ها میان کشورهای منطقه در بخش مبارزه علیه مواد مخدر تأکید کرد.

خانم موگرینی از دوام کمک و همکاری‌های اتحادیه اروپا در بخش کنترول سرحدات به هدف جلوگیری از قاچاق مواد مخدر اطمینان داد.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

وی گفت:

"ما از طریق پروگرام‌های خود از برنامه کنترول سرحدات به هدف جلوگیری از قاچاق مواد مخدر تولید شده در افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی حمایت کردیم. ما با برنامه‌های مشترک جهت مسدود کردن مسیر تمویل مالی گروه‌های جرمی و جنایی در داخل افغانستان نیز کمک کردیم."

عبدالجبار قهرمان عضو ولسی جرگه مبارزه علیه مواد مخدر را مسئولیت مشترک جامعه جهانی می‌داند و عدم تطبیق میکانیزم‌های منطقوی و جهانی را عامل دوام کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر می‌داند.

آقای قهرمان پیشنهاد می‌کند که کشورهای اروپایی باید تقاضا به مواد مخدر را در مارکیت‌های جهانی کنترول کنند، کشورهای همسایه باید جلو قاچاق مواد کیمیاوی به افغانستان را بگیرند و حکومت افغانستان نیز باید ساحات تحت کشت کوکنار را از کنترول طالبان بیرون نماید.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:24 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG