لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۵

توقع مقامات افغان از گفتگوی "دولت با دولت" کابل و اسلام‌آباد در مورد صلح!


یک روز پیش از سفر صدراعظم پاکستان به کابل مقامات افغان توقع دارند که اسلام‌آباد این بار در امر مبارزه با تروریزم و تأمین صلح در افغانستان اقدامات عملی را انجام دهد.

حکومت افغانستان می‎گوید که یگانه راه برای به وجود آمدن اعتماد میان کابل و اسلام‌آباد اقدامات عملی پاکستان علیه تروریزم است.

معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز پنجشنبه «۱۶ حمل ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که تنها تعهدات پاکستان مسایل را حل نمی‎کند، بلکه مراکز تروریزم در آن کشور باید بسته شود.

جاوید فیصل گفت که تعهدات پاکستان در گذشته هیچ دردی را درمان نکرده‎است.

جاوید فیصل
جاوید فیصل

او افزود:

"این بار توقع ما این است و به همین هدف این دعوت صورت گرفته تا پاکستانی‎ها صادقانه عمل کنند، با تروریستان همکاری نکنند و آنچه وعده می‎کنند بتوانند در عمل نیز آن را انجام دهد تا اعتماد سازی شود و مردم و حکومت افغانستان و جامعه جهانی بر پاکستان اعتماد کرده بتوانند و پس از آن زمینه برای همکاری‎های مشترک مساعد گردد."

این سخنان در حالی بیان می‎شود که قرار است شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان به دعوت حکومت افغانستان روز جمعه به کابل بیاید.

مقامات افغان همکاری در بخش صلح، مبارزه در برابر گروه‎های تروریستی و همکاری‎های منطقه‎ای را از موضوعات اساسی این گفتگو که در سطح دولت با دولت انجام می‎شود، خوانده‎اند.

در اواسط هفته جاری تهمینه جنجوعه معاون وزارت خارجه پاکستان نیز با شماری از مقامات افغان در کابل دیدار کرد، اما وزارت خارجه افغانستان گفت که در این دیدار پیشرفتی قابل ملاحظۀ صورت نگرفت.

در این حال آلیس ولز معاون وزارت خارجه امریکا در سفر اخیرش به پاکستان گفته‎است که اسلام‌آباد در پروسه صلح افغانستان نقش عمده دارد.

سفارت امریکا در اسلام‌آباد در اعلامیه‎ای به نقل از خانم ولز گفته که وی از مقامات پاکستانی خواسته تا در امر مبارزه با تروریزم و پروسه صلح افغانستان صادقانه همکاری کند.

افغانستان
افغانستان
  • اما پرسش این است که آیا پاکستان این بار واقعاً به تعهدات‎اش با مقامات افغان و امریکایی عمل خواهد کرد؟

مشتاق رحیم از کارشناسان روابط بین‌الملل به این سؤال چنین پاسخ می‎دهد:

"پاکستان فکر می‎کند که باید تا حدی اقدام بکند که امریکا را خوش بسازد، ممکن برخی اقدامات موقتی که تأثیرگذار نباشد روی دست بگیرد، اما توقع کردن این‎که یک تغییر کلی به وجود خواهد آمد و آنان تا حدی که می‎توانند کمک بکنند فکر می‎کنم این کار را انجام نخواهند داد."

روابط افغانستان و پاکستان نسبت به هر زمان دیگر تیره شده و فشارهای جهانی نیز به علت حمایت اسلام‌آباد از گروه‎های تروریستی بالای پاکستان افزایش یافته‎است.

حالا آقای رحیم می‎گوید که پاکستان به‌خاطر ادامه سیاست‎های دوگانه‎اش در برابر افغانستان، منزوی شده و اگر در سیاست‌هایش تغییر به وجود نیاورد، به‌گفته وی با چالش‎های جدی سیاسی و اقتصادی روبه‌رو خواهد شد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG