لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۹

ولسی جرگه: گفتگوها با اسلام آباد بدون اقدامات عملی پاکستان ضیاع وقت است


ولسی جرگه افغانستان و شماری از کارشناسان می‌گویند که تعهدات و توافقات اخیر میان کابل و اسلام جز ضیاع وقت چیزی دیگری نیست.

یک روز پس از سفر صدراعظم پاکستان به کابل و گفتگو در سطح دو دولت، ولسی جرگه افغانستان می‌گوید که بدون اقدامات عملی پاکستان چنین سفرها مفید واقع نخواهد شد.

عبدالروف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه در نشست عمومی روز شنبه «۱۸ حمل ۱۳۹۷» گفت که گفتگوها میان کابل و اسلام آباد در حالی آغاز شده که پاکستان برخلاف اصول و روحیه همکاری بر قلمرو افغانستان راکت پراگنی و بمبار کرده‌است.

آقای ابراهیمی می‌گوید، این عملکرد پاکستان نشان می‌دهد که مذاکرات میان رهبران دو کشور ضیاع وقت بوده و نتایجی در قبال نخواهد داشت.

عبدالروف ابراهیمی
عبدالروف ابراهیمی

او افزود:

"زمانی‌که پاکستان منحیث یک کشور همسایه برای گفتگو با افغانستان حاضر می‌شود ما امیدوار هستیم که اقدامات راستین و دوستانه نیز انجام دهد، متاسفانه چنین سفرها همواره صورت گرفته اما ما بجز ضیاع وقت نتایج لازم آن را ندیده‌ایم."

آقای ابراهیمی می‌گوید که پاکستان باید از فرصت به میان آمده استفاده کند در غیر آن نا امنی‌ها به آن کشور نیز گسترش خواهد یافت.

شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان به دعوت رئیس جمهور غنی روز جمعه از کابل دیدن کرد و دو طرف بر تکمیل کردن پلان عمل مشترک صلح به توافق رسیدند.

درین پلان تاکید شده که دو کشور باید به حریم هوایی و تمامیت ارضی یک‌دیگر وقعی بگذارند.

در اعلامیه‌های نشر شده از سوی دفتر صدراعظم پاکستان و وزارت خارجه افغانستان آمده‌است که محمد اشرف غنی و شاهد خاقان عباسی روی هفت مورد مهم به توافق رسیده‌اند.

در اعلامیه‌ها همچنان آمده‌است که پاکستان از پروسه صلح افغانستان پشتیبانی کرده و کابل و اسلام آباد در برابر گروه‌های که امنیت دو کشور را تهدید می‌کنند اقدام می‌کنند.

رهبران افغانستان و پاکستان بر این نیز توافق کرده‌اند که به هیچ کشور، گروه و شخص اجازه نمی‌دهند تا از خاک شان علیه این کشورهای استفاده نمایند.

پیش از این کابل همواره اسلام آباد را به پشتیبانی از گروه های تروریستی، تخطی‌های سرحدی و دامن زدن به بی ثباتی افغانستان متهم کرده‌است.

حتی هم‌زمان به سفر صدراعظیم پاکستان به کابل مقامات افغان گفتند که نظامیان آن کشور بر مناطق سرحدی ولایت کنر چندین راکت شلیک نموده و جیت‌های پاکستانی در ولسوالی دانگام این ولایت چهار بمب پرتاب کرده‌است.

درین حال شهنواز تنی از کارشناسان سیاسی و نظامی می‌گوید که در پلان عمل مشترک صلح نقاط مهم گنجانیده شده اما وی می‌گوید که با توجه به عملکرد قبلی پاکستان فکر نمی‌شود که آن کشور اقدامات عملی را انجام دهد.

شهنواز تنی
شهنواز تنی

او افزود:

"در حضور ایتلاف جهانی در هفده سال گذشته همواره چنین سخنان بیان می‌شود اما نتایجی در پی‌نداشته است، معلوم می‌شود که هر دو کشور کارهای شان را درست انجام داده نمی‌توانند. پس برای این‌که این مشکلات برطرف گردد نیاز به تفاهم خوب، حوصله، روابط نیک و احترام به منافع یک‌دیگر است."

آقای تنی می‌گوید که برای عملی کردن این پلان و به میان آمدن فضای اعتماد بین دو کشور نیاز است تا کشورهای منطقه و جهامعه جهانی نیز نقش شان را ایفأ کنند.

به گفته وی گفتگوها و سفرها هنگامی نتیجه مطلوب در پی خواهد داشت که به تعهدات عمل شود و اسلام آباد که به حمایت از تروریزم متهم است صداقتش را در امر مبارزه علیه این پدیده نشان دهد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG