لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۴

هیئت وزارت دفاع افغانستان خواهان توقف راکت پراگنی‌ها از پاکستان بالای کنر شد


هیئت حکومت افغانستان که به اسلام آباد سفر کرده‌است خواهان توقف سلسله راکت پراگنی‌ها از سوی نیرو‌های پاکستانی بالای خاک افغانستان شده‌است.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، هیئت افغان از مقام‌های پاکستانی خواسته‌است تا جلو اقداماتی را بگیرند که باعث بروز تنش‌ها میان کابل و اسلام آباد شده می‌تواند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت دیشب به رادیو آزادی گفت که مذاکرات هیئت افغانستان با مقام‌های پاکستانی به روز شنبه نیز ادامه خواهد داشت.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

او گفت:
" هیئت که از وزارت دفاع افغانستان به پاکستان رفته در محور گفتگوهای آن تخطی سرحدی جا دارد که افغانستان را همیشه در مناطق شرقی و جنوبی کشور نظامیان پاکستانی با تهدیدات روبه‌رو ساخته‌اند. بر علاوه این‌که پاکستان در امر مبارزه با تروریزم با افغانستان همکاری نکرده این تخطی‌ها هم می‌تواند به نوعی اقداماتی باشد برای آماده سازی فعالیت‌های تروریستی."

برید جنرال نجیب الله علیزی رئیس اوپراسیون وزارت دفاع افغانستان رهبری هیئت افغانستان به اسلام آباد را به عهده دارد.

این هیئت دیروز جمعه وارد اسلام آباد شد.

پیش از این حکومت افغانستان گفته بود، به نیروهای افغان دستور داده شده تا به حملات راکتی پاکستان پاسخ بالمثل دهند.

عبدالغنی مصمم سخنگوی والی کنر به روز پنج‌شنبه به رادیو آزادی گفت که ۶۰۰ راکت از قلمرو پاکستان بالای ولسوالی دانگام این ولایت پرتاب شده‌است.

از سوی دیگر وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، جت‌های جنگی پاکستان به روز چهارشنبه چهار بمب را به ولسوالی دانگام پرتاب کردند اما داکتر فیصل سخنگوی وزارت خارجه پاکستان به روز جمعه این خبر را بی اساس خواند.

مقام‌های نظامی افغانستان، پرواز جت‌های جنگی پاکستان در خاک افغانستان را نقض آشکار حریم هوایی و تخطی در برابر حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان خوانده‌اند.

موضوع پرتاب راکت‌ها از سوی نیروهای پاکستانی بالای قلمرو افغانستان در بحث دیروز مقام‌های افغان با شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان و هیئت همراه‌اش در کابل نیز شامل بود.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان
جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه حکومت افغانستان دیشب به رادیو آزادی در این مورد گفت:

"با صدراعظم پاکستان و هیئت همراه‌اش روی این موضوع بحث شد و برای آن‌ها به وضاحت گفته شد که اگر واقعاٌ می‌خواهند روابط شان با افغانستان بهبود یابد این‌گونه فعالیت‌ها را هر چه زودتر متوقف سازند. این‌گونه اقدامات روابطی را که از قبل خراب است بیشتر تیره خواهد ساخت. ما در این مورد با آن‌ها بیشتر از طریق چینل‌های دیپلوماتیک کار خواهیم کرد و این موضوع را بگونه جدی تعقیب می‌کنیم. در کل پیشنهاد ما به پاکستان این بود که عواقب این فعالیت‌ها برای روابط دو کشور خطرناک خواهد بود."

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، در صحبت میان محمد اشرف غنی و شاهد خاقان عباسی روی ۷ مورد برای نهایی سازی پلان عمل افغانستان-پاکستان برای صلح و همبستگی توافق صورت گرفت که در آن از پاکستان خواسته شده‌است تا از روند صلح به رهبری و مالکیت افغانستان حمایت کند و هم‌چنان کابل و اسلام آباد اقدامات موثر را در برابر عناصری که تهدیدات امنیتی را متوجه دو کشور می‌سازند روی دست گیرند.

XS
SM
MD
LG