لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۰

سناتوران: افغانستان از بمباران جت‎های پاکستانی در کنر به ملل متحد شکایت کند


بمباران کنر از سوی نظامیان پاکستانی، واکنش‎های تندی را از سوی اعضای مشرانو جرگه افغانستان به همراه شده‎است.

این جرگه بمباران جت‎های جنگی پاکستانی بر ولسوالی دانگام ولایت کنر را نکوهش می‎کنند و به وارد شدن فشارهای بیشتر بر آن کشور تاکید می‎ورزد.

شماری از سناتوران در نشست عمومی روز یکشنبه «۱۹حمل۱۳۹۷» این جرگه گفتند که حکومت باید خاموشی اختیار نکند و شکایت اش را در این باره به شورای امنیت سازمان ملل برساند.

آنان با اشاره به تخطی‎های پاکستان در برابر افغانستان گفتند، آنکشور پیش از این نیز خاک افغانستان را آماج راکت پراگنی‎ها قرار داده‎است.

لطف الله بابا یکی از این سناتوران در باره این عملکرد پاکستان چنین واکنش نشان داد.

بابا: گفتگوها با پاکستان درامه یی بیش نیست.
بابا: گفتگوها با پاکستان درامه یی بیش نیست.

او افزود:

"پاکستان پیش از این کنر، ننگرهار، پکتیا و پکتیکا را آماج راکت پراگنی قرار داده، اما با تاسف حالا که نیروهای هوایی پاکستان میایند و با بسیار چشم سفیدی خاک افغانستان را بمباران می‎کنند نشان دهنده آن است که گفتگوها با آن کشور درامه یی بیش نیست."

از سوی دیگر انار کلی هنریار یکی دیگر از سناتوران در باره اعمال پاکستان و بمباران ولسوالی دانگام این گونه اظهار نظر می‎کند:

"اینکه جت‎های پاکستانی ولسوالی دانگام را بمباران می‎کند، برای همه معلوم است که تروریزم در کجاست و از سوی چه کسانی حمایت می‎شود، افغانستان تنها قربانی این پدیده‎است."

چهار شنبه و پنج شنبه هفته گذشته جت‎های جنگی پاکستان بخش‎های از ولسوالی دانگام ولایت کنر را بمباران کرده که در نتیجه آن بسیاری از باشنده‎گان این بخش‎ها مجبور به ترک خانه هایشان شده‎اند.

پاکستان در حالی خاک افغانستان را با جت‎های جنگی اش آماج قرار داده‎است که در سفر دو روز پیش صدراعظم آن کشور به افغانستان دور نخست گفتگوهای دولت با دولت میان مقام‎های دوکشور صورت گرفته‎است.

اما با این همه بارهاست که پاکستان به تعهد شکنی، حمایت از هراس افگنی، پناه بخشیدن به این گروه و تخطی‎های مرزی از سوی افغانستان متهم شده‎است.

کوه های کنر
کوه های کنر

با این همه، محمد ایوب حسین خیل قوماندان نیروهای سرحدی کشور در ولایت کنر در صحبت با رادیو آزادی می‎گوید از چگونگی تلفات برخاسته از این حمله هوایی پاکستان بر ولسوالی دانگام تلفات در دست نیست و اما بررسی‎ها در این باره ادامه دارند.

او افزود:

"گزارشی از تلفات در این حمله هوایی برای ما نرسیده‎است، بخش‎های که بمباران شده جت‎ها دوباره بسیار زود آن ساحه را ترک کرده و نیروهای سرحدی در آن بخش‎ها جابجا هستند و ساحه زیر کنترول این نیروهای سرحدی ما قرار دارد."

بمباران جت‎های پاکستانی بر بخش‎های از ولسوالی دانگام ولایت کنر در حالی رخ می‎دهد که رفت و آمدهای از بهر بهبود روابط پرتنش از سوی هیأت دو کشور آغاز شده‎است.

اما اعضای مشرانو جرگه افغانستان تاکید می‎ورزند که برای حکومت ضرور است تا از دست درازی‎ها و فرستادن هراس افگنان از سوی پاکستان به خاک افغانستان به گونه رسمی به شورای امنیت سازمان ملل شکایت اش را درج کند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG