لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۸

واکنش افغانستان در پیوند به حمایت بریتانیا از حصارکشی در امتداد خط دیورند!


پس از آن‌که لوی درستیز اردوی بریتانیا از حصارکشی پاکستان در امتداد خط دیورند در امر مبارزه با تروریزم حمایت کرد مقامات افغان می‌گویند، با حصارکشی از فعالیت‌های تروریستی جلوگیری شده نمی‌تواند.

قادرشاه سخنگوی دفتر مشاور امنیت ملی افغانستان روز یک‌شنبه «۱۹ حمل ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که برای مبارزه با تروریزم نیاز به ارادۀ سیاسی و اقدامات عملی است.

آقای قادرشاه می‌گوید که پناهگاه‌های تروریستان در آنسوی خط دیورند واقع است و بجای حصارکشی باید این پناهگاه‌ها از بین برده شوند.

قادرشاه سخنگوی دفتر مشاور امنیت ملی افغانستان
قادرشاه سخنگوی دفتر مشاور امنیت ملی افغانستان

وی گفت:

"با حصارکشی از تروریزم و فعالیت‌های تروریستی جلوگیری شده نمی‌تواند، مهم این است که اراده سیاسی به وجود بیاید تا علیه پناهگاه‌های امن تروریستان که بسیار مشخص است و در آنسوی خط دیورند قرار دارد اقدام صورت گیرد و از بین برده شود."

پاتریک کارتر
پاتریک کارتر

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرند که پاتریک کارتر لوی درستیز اردوی بریتانیا در دیدار تازه‌اش با قمر جاوید باجوه لوی درستیز اردوی پاکستان از حصارکشی آن کشور در امتداد خط دیورند پشتیبانی کرده‌است.

نشریه ایکسپرس تربیون گزارش داده که پاتریک کارتر نقش اسلام آباد در امر مبارزه با تروریزم را مثبت دانسته و گفته‌است که پاکستان با حصارکشی در امتداد خط دیورند با بهبود وضعیت در مناطق سرحدی کمک می‌کند.

پاکستان سال گذشته کار حصارکشی در امتداد خط دیورند را آغاز کرد و گفت که با این اقدام می‌خواهد از رفت و آمد تروریستان به دو کشور جلوگیری کند.

سفارت بریتانیا در کابل در آن زمان نیز از کار حصارکشی پاکستان در امتداد خط دیورند به نحوی حمایت کرده بود که باعث واکنش مقامات افغان گردید.

حکومت افغانستان از کار حصارکشی پاکستان در امتداد خط دیورند به شدت انتقاد کرد و گفت که این کار در امر مبارزه با تروریزم هیچ سودی ندارد بلکه اقوام ساکن در دو طرف این خط را از هم جدا می‌سازد.

حالا امیرخان یار معاون دوم ولسی جرگه افغانستان نیز می‌گوید که حصارکشی پاکستان در امتداد خط دیورند کار درست نبوده و مقامات بریتانیایی به هدف دنبال کردن منافع خود‌ شان از آن حمایت می‌کنند:

وی افزود:

"ما مخالف ایجاد موانع در امتداد خط دیورند هستیم چون این کار در برابر مردم ما ممانعت ایجاد می‌کند، خارجی‌ها در غم افغانستان و پاکستان نیستند آنان در همچو مسایل منافع خود را دارند به همین خاطر چنین سخنان را بیان می‌کنند، افغانستان و پاکستان باید این مسایل را درک کنند."

افغانستان خط دیورند را به رسمیت نمی‌شناسد و مقامات این کشور بارها گفته‌اند که پاکستان حق اقدامات یک جانبه در امتداد این خط را ندارد.

از سوی هم فیض محمد زلاند از کارشناسان سیاسی افغان با اشاره به پشتیبانی مقامات بریتانیایی از حصارکشی پاکستان در امتداد خط دیورند می‌گوید که بریتانیا پالیسی‌های درازمدت دارد و با این موضع‌گیری تلاش می‌کند زمینه را برای تطبیق آن فراهم سازد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG