لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۹

ملل متحد باز هم خواستار حفظ افراد ملکی از طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان شد


کندز
کندز

مقام‎ها در وزارت دفاع افغانستان می‎گویند که تلاش بیشتر به خرچ می‎دهد تا از تلفات افراد ملکی در این کشور جلوگیری شود.

این وزارت، عامل اصلی تلفات غیرنظامیان را در افغانستان، شورشیان مسلح می‎خواند.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد یا یوناما در افغانستان یک بار دیگر از طرف‎های درگیر جنگ در این کشور می‎خواهد که در زمینه حفاظت افراد ملکی تلاش بیشتر کنند.

یوناما این خواست را دیروز در گزارش سه ماهه‎اش در رابطه به تلفات افراد ملکی در افغانستان مجدداً مطرح کرد.

یافته‎های یوناما نشان می‎دهد که از اول ماه جنوری الی ۳۱ ماه مارچ امسال میلادی هفتصد و شصت و سه فرد ملکی در افغانستان کشته شده و یک هزار و چهار صدو نود و پنج غیرنظامی زخم برداشته‎اند.

در گزارش یوناما گفته شده‎است که بیشترین تلفات به غیرنظامیان در حمله‎های شورشیان مسلح وارد شده‎است.

در همین حال وزارت دفاع افغانستان می‎گوید که شورشیان مسلح از افراد ملکی به حیث سپر انسانی استفاده می‎کنند و همین مسئله نیز سبب می‎شود که به غیر نظامیان تلفات وارد شود.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاعبه رادیو آزادی گفت، نیروهای افغان در جریان عملیات نظامی علیه مخالفان مسلح از دقت بیشتر کار می‎گیرند تا به افراد ملکی تلفات نرسد.

آقای رادمنش افزود:

"در بعضی مناطق و بعضی وقت‎ها ممکن است که سپر قرار دادن مردم و خانه‎های مردم را موضع ساختن هم باعث این شود که عامل اصلی تلفات افراد ملکی این‎ها]شورشیان مسلح [ باشند. ما جداً معتقد به این هستیم که باید تلفات ملکی در افغانستان به وجود نیاید. در جای هم که تلفات افراد ملکی می‎شود این علت مربوط می‎شود به کسانی‎که جنگ را در افغانستان بالای مردم افغانستان تحمیل کردند."

در گزارش یوناما گفته شده‎است که حملات انتحاری و انفجارهای مواد تعبیه شده انفجاری و حمله‎های پیچیده عامل اصلی تلفات غیرنظامیان بوده‎اند.

بر اساس گزارش یوناما، میزان تلفات افراد ملکی که مسئول آن شورشیان مسلح خوانده می‎شوند در مقایسه به زمان مشابه سال گذشته، شش درصد افزایش یافته‎است.

اما تلفات افراد ملکی در سه ماه اول امسال میلادی که مسئول آن نیروهای طرفدار حکومت افغانستان دانسته می‎شوند نسبت به پارسال سیزده درصد کاهش یافته‎است.

یوناما می‎گوید که یافته‎هایش نشان می‎دهد که در جریان سه ماه نخست سال ۲۰۱۸، ۶۷ غیرنظامی در نتیجه حمله‎های هوایی کشته شده‎اند و ۷۵ فرد ملکی زخم برداشته‎اند.

به گفته یوناما، ۳۵ درصد این تلفات در اثر حملات قوای هوایی نیروهای افغانستانو ۳۵ درصد آن در اثر حملات هوایی نیروهای بین المللی وارد شده‎است و متباقی به نیروهای نا مشخص طرفدار حکومت نسبت داده می‎شود.

یک طفل ملکی که در یک حمله آسیب دیده است.
یک طفل ملکی که در یک حمله آسیب دیده است.

در همین حال سازمان حقوق بشر افغانستان می‎گوید که تلفات افراد ملکی هنوز هم مایه نگرانی در این کشور است.

لعل گل لعل رئیس این سازمان به رادیو آزادی گفت، تا زمانی‎که جنگ درافغانستان توقف نیابد، دشوار است که از وارد شدن تلفات به غیرنظامیان جلوگیری شود.

او افزود:

"تا که در افغانستان صلح نشود ما فکر نمی‎کنیم که به تلفات افراد ملکی نقطه پایان گذاشته شود. تنها صلح است که می‎تواند جلو تلفات ملکی را بگیرد. دوم اینکه جناح‎های درگیر جنگ باید قوانین بین المللی بشر دوستانه و قوانین اسلامی و ملی را در نظر بگیرند، با این کار می‎شود که حد اقل کاهش تلفات افراد ملکی را داشته باشیم."

در ماه جنوری امسال در یک بمبگذاری با استفاده از امبولانس در کابل، بیش از صد تن کشته شدند و اضافه از دوصد و سی نفر زخم برداشتند.

مسئولیت این حمله را طالبان به دوش گرفتند.

در اوایل ماه جاری میلادی به دنبال حمله هوایی در ولسوالی چهار دره ولایت کندز ادعا شد که در این حمله به افراد ملکی تلفات وارد شده‎است.

وزارت دفاع افغانستان گفته که در این حمله یک گردهمایی طالبان مسلح هدف قرار داده شده‎است.

حکومت افغانستان سپس یک هیئت را برای روشن شدن چگونگی این رویداد توظیف و به کندز فرستاد.

تا هنوز در مورد نتایجاین بررسی چیزی گفته نشده‎است.

XS
SM
MD
LG