لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۴

عرفان: افزایش فشارها، پاکستان را وادار می‌سازد تا با پروسه صلح همکاری کند


هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان با استقبال از اظهارات اخیر جان نیکلسن می‌گوید که افزایش فشارهای جهانی بر پاکستان ممکن با پروسه صلح افغانستان کمک کند.

هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان از امریکا می‌خواهد تا در کنار فشارهای دیپلوماتیک و وضع تحریم‌های اقتصادی بر پاکستان پناهگاه‌های مخالفان مسلح در آن کشور را نیز هدف قرار دهد.

عرفان‌الله عرفان منشی دوم این جرگه روز سه شنبه «۲۸ حمل ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که افزایش فشارها، پاکستان را وادار می‌سازد تا با پروسه صلح افغانستان همکاری کند.

عرفان الله عرفان
عرفان الله عرفان

او افزود:

"اگر فشارهای امریکا بر پاکستان و طالبان مسلح بیشتر شود و آنان را به صلح تشویق کند، این قابل قبول است. در ادامۀ این فشارها پناهگاه‌های مخالفان مسلح در افغانستان و پاکستان باید هدف قرار گیرد و اگر فشارهای دیپلوماتیک و اقتصادی به شکل واقعی بر پاکستان افزایش یابد نتایج مثبت در قبال خواهد داشت."

جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی نیرو های بین‌المللی در افغانستان نیز روز دوشنبه در کندهار گفت که فشارهای امریکا بر پاکستان بیشتر خواهد شد تا با پروسه صلح افغانستان کمک کند.

جان نیکلسن
جان نیکلسن

آقای نیکلسن در این مورد گفت:

"چنانچه شما صدای صلح را بلند کرده‌اید، فشارها نیز باید ادامه یابد. این فشارها دیپلوماتیک، اجتماعی و نظامی خواهد بود. فشار دیپلوماتیک یعنی ما باید بر پاکستان فشار را بیشتر سازیم تا با پروسه صلح افغانستان همکاری نماید."

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حدود دو ماه پیش در نشست دوم پروسه کابل گفت که حکومت این کشور حاضر است با طالبان مسلح مذاکرات بی‌قید و شرط را انجام دهد.

آقای غنی گفت که اگر طالبان مسلح به گفتگوهای صلح حاضر شوند، حکومت آنان را به‌حیث یک جناح سیاسی خواهد پذیرفت.

اما گروه طالبان تا هنوز به این خواست پاسخ روشن و رسمی ارائه نکرده‌ است.

در این حال شورای عالی صلح افغانستان نیز از افزایش فشارها بر پاکستان استقبال می‌کند و می‌گوید که اگر اسلام‌آباد با پروسه صلح این کشور همکاری نمی‌کند، آن را اخلال هم ننماید.

احسان طاهری
احسان طاهری

احسان‌الله طاهری سخنگوی این شورا در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"خواست ما از پاکستان این است که همچو یک همسایه نیک از پروسه صلح افغانستان حمایت و با این پروسه همکاری کند، اما متأسفانه تا هنوز این کار را انجام نداده و همسایه نیک با افغانستان نیز نبوده‌است. اگر پاکستان همکاری می‌کند، خوب و اگر کمک نمی‌کند پس پروسه صلح را اخلال ننماید."

پیش از این شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان گفته که با پروسه صلح افغانستان نسبت به هر کشوری دیگر کمک‌های زیادی را انجام داده و اسلام‌آباد می‌خواهد تا صلح در افغانستان تأمین گردد.

از سوی هم محمد اکرم خپلواک رئیس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان روز شنبه در نشست ولسی جرگه گفت که طالبان مسلح سرگرم گفتگو در مورد مذاکرات صلح با حکومت افغانستان هستند.

آقای خپلواک همچنان اظهار داشت که اگر طالبان تا سه ماه به گفتگوهای صلح حاضر نشوند، پلان دوم و حتی سوم نیز روی دست است، اما آقای خپلواک در این باره معلومات بیشتر ارائه نکرد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG