لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۶

ارگ: ادعاها در مورد توافق شریک ساختن معلومات استخباراتی با پاکستان را رد می‌کنیم


حکومت افغانستان گزارش‌ها و ادعاهای را که گویا با پاکستان در مورد شریک ساختن معلومات استخباراتی توافق شده‌است، رد کرد.

ریاست جمهوری افغانستان نگرانی‌های برخی از اعضای ولسی جرگه در مورد توافق اخیر با پاکستان را بی‌جا می‌داند و می‌گوید که درین توافق همه چیز روشن و آشکار بیان شده‌است.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری روز سه شنبه «۲۸ حمل ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی ادعاهای را رد کرد که گویا کابل و اسلام‌آباد در بارۀ شریک ساختن معلومات استخباراتی موافقه کرده‌اند.

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

او افزود:

"آنچه که در سفر هیئت پاکستان موافقه شده بود سندی بود که در اختیار رسانه‌ها و همه مردم گذاشته شده‌است، فراتر از آن چیزی وجود نداشته است. ما انتظار داریم که وکلای محترم در اظهارات که مطرح می‌کنند حد اقل با معلومات کافی صحبت کنند."

برخی از اعضای ولسی جرگه روز دوشنبه در نشست عمومی این جرگه ادعا کردند که حکومت افغانستان در مورد شریک ساختن معلومات استخباراتی و برکناری جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه کندهار با پاکستان توافق کرده‌است.

اما در اعلامیۀ وزارت خارجه افغانستان که در ششم ماه جاری میلادی پس از سفر شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان به کابل به نشر رسید همچو مسایل به نظر نمی‌رسد.

  • حمایت پاکستان از پروسه صلح به رهبری افغانستان.
  • اقدام بر ضد افرادیکه برای امنیت دو کشور تهدید شمرده می‌شوند.
  • عدم استفاده از خاک دو کشور بر ضد یکدیگر.
  • جلوگیری از تخطی‌ها در امتداد خط دیورند.

    این همه شامل مواد این اعلامیه است.

همچنان ایجاد میکانیزم به هدف نظارت و همآهنگی در امتداد خط دیورند که باید از سوی مأموران مسئول دو کشور به پیش برده شود، موضوعی دیگری است که در اعلامیۀ وزارت خارجه افغانستان از آن یادآوری شده‌است.

درین حال انتظار خادم از کارشناسان روابط بین‌الملل نیز همچو اظهارات شماری از اعضای ولسی جرگه را افواه می‌خواند.

اما آقای خادم می‌گوید که اگر اسلام‌آباد از کابل چنین خواست را مطرح کرده باشد، این به‌گفته وی مداخله صریح در امور داخلی افغانستان است.

انتظار خادم
انتظار خادم

او افزود:

"فکر نمی‌کنم، چون این عمل خلاف همه موازین دیپلوماتیک است که پاکستان تا این حد پیش بیاید که در باره برکناری یکی از قوماندان‌های امنیه در افغانستان سخن بزند. من فقط گفته می‌توانم که این ادعای ولسی جرگه یک درامه و یک افسانه محض است. من باور ندارم که در قالب اصول دیپلوماتیک چنین سخن مطرح شود."

آقای خادم هرچند به مواردی توافق شده در پلان عمل صلح میان کابل و اسلام‌آباد نسبتاً خوشبین به نظر می‌رسد، اما می‌گوید که ممکن نتایج مثبت در قبال نداشته باشد.

بحث روی پلان عمل صلح پس از حمله خونین انتحاری در چهارراهی صدارت شهر کابل میان افغانستان و پاکستان آغاز شده، تا حالا میان مقامات ملکی و نظامی دو کشور در این باره سه نشست در کابل و اسلام‌آباد برگزار شده‌است.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG