لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۳

سپیدار: با وجود سفرهای مقام‌ها تغییری در سیاست پاکستان در قبال افغانستان نیامده‌است


ریاست اجرائیه حکومت افغانستان می‌گوید، حالانکه گفتگوهای دولت با دولت با پاکستان صورت گرفت، اما تا هنوز تغییری برای بهبود روابط میان کابل و اسلام‌آباد نیامده است.

هرچند با رفت و آمد مقام‌های افغان و پاکستان به دو کشور امیدواری‌ها نسبت به بهبود روابط این دو کشور افزایش یافته، اما ریاست اجرائیه می‌گوید تا حال در روابط دو کشور هیچ تغییر بنیادی رونما نشده‌است.

تا حال در روابط دو کشور هیچ تغییر بنیادی رونما نشده‌است.

مجیب‌الرحمان رحیمی سخنگوی این ریاست روز پنجشنبه «۳۰ حمل ۱۳۹۷» در یک نشست خبری گفت، حکومت افغانستان دیدگاه واضح‌اش را به صدراعظم پاکستان شریک کرده‌است.

مجیب الرحمان رحیمی
مجیب الرحمان رحیمی

او افزود:

"مقام‌های امریکایی در گذشته هم به افغانستان سفر کردند و حالی هم، اما ما شاهد تغییر بنیادی در سیاست این کشور در قبال افغانستان نیستم و امیدواریم فشار های بین‌المللی بالای این کشور ادامه پیدا کند تا وادار به همکاری شوند."

آقای رحیمی همچنان گفت حکومت افغانستان از فشارهای دیپلوماتیک و اقتصادی بالای پاکستان حمایت می‌کند.

این در حالی است که شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان حدود دو هفته پیش بنا به دعوت رسمی حکومت افغانستان به کابل آمد.

ریاست جمهوری افغانستان گفته است در این دیدار قرار بر این شد تا مشاورین امنیت ملی و وزرای خارجه دو کشور روی نهایی کردن سند پلان عمل دو کشور کار را آغاز کنند.

به‌گفته ارگ، در متن سند پلان عمل مشترک افغانستان و پاکستان تعهد دو کشور برای تأمین صلح و مبارزه مشترک با تروریزم شامل اند.

ریاست اجرائیه در حالی از عدم آمدن تغییر در سیاست پاکستان خبر می‌دهد که پیش از این برخی اعضای کمیسیون روابط بین‌الملل مشرانو جرگه به رادیو آزادی گفته اند، سفر شاهد خاقان عباسی بیشتر نمایشی بوده و تا زمانی که فشارهای جهانی بر اسلام‌آباد بیشتر نشوند، پاکستان همکاری لازم نمی‌کند.

در ششم ماه اپریل هم‌زمان با سفر صدراعظم پاکستان به افغانستان مقام‌های دو کشور گفته بودند که این سفر برای بهبود روابط دو کشور مهم است.

با این حال بشیر بیژن کارشناس مسایل سیاسی می‌گوید، عدم آمدن تغییر در سیاست پاکستان موضوع جدید نیست.

آقای بیژن در صحبت با رادیو آزادی گفت، عملکرد پاکستان در قبال افغانستان اهداف شوم آن کشور را نشان می‌دهد.

او افزود:

"نوع نگاه پاکستان نسبت به افغانستان و مردم افغانستان تغییر ناپذیر است، پاکستان همیشه نگاه شوم و پلید داشته، در برابر پاکستان در موضوع واقعی به‌عنوان مرجع مسئول قرار نگرفته است."

در همین حال برخی اعضای شورای ملی می‌گویند، تجاوزهای اخیر پاکستان در ولایت‌های خوست، پکتیا و کنر آن امیدهای را برهم زده است که پاکستان به تعهدات خود وفادار باقی می‌ماند.

عبدالطیف ژوندی یکی از اعضای شورای ملی به رادیو آزادی گفت، برای افزایش فشارهای جهانی بر پاکستان باید تلاش‌ها بیشتر شوند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG