لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۲

وزارت سرحدات، اقوام و قبایل: رسمیت دادن به خط دیورند برای مردم پذیرفتنی نیست


معین وزارت سرحدات، اقوام و قبایل افغانستان می‌گوید، اعمار حصار امنیتی از سوی پاکستان با مقاومت اقوام مقیم در دو طرف خط دیورند، مواجه شده‌است.

محمد یعقوب احمدزی روز جمعه به رادیو آزادی گفت، پاکستان گاهی با حصار کشی و گاهی هم با اعمار خندق بالای خط دیورند می‌خواهد به این خط هویت مرز بین افغانستان- پاکستان را بدهد. اما به گفته او این حصار کشی اخیراً با عکس‌العمل‌های شدید مردم دو طرف خط دیورند روبه‌رو شد.

وی گفت:

"در مهمند ایجنسی، کرم ایجنسی در جاجی و میدان، در کندهار که سال گذشته پاکستان می‌خواست خندق اعمار کند و روز گذشته که در دندپتان می‌خواست سیم خاردار نصب کند در همه مناطق که ذکر کردم مردم علیه این اقدام پاکستان قیام کردند. خواست پاکستان رسمیت دادن به خط دیورند است که هیچ‌گاه از سوی مردم پذیرفته نمی‌شود."

به گفته آقای احمدزی، نشست‌ها و جرگه‌ها به اشتراک بزرگان قومی دو طرف خط دیورند در مخالفت با این موضوع در ننگرهار نیز برگزار شد و همه اشتراک کننده‌گان با این اقدام پاکستان مخالفت کردند.

اما تلاش‌های پاکستان به رهبری اردوی این‌کشور آنچه که اسلام آباد آنرا تأمین مصئونیت سرحدات می‌خواند، از آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی شروع شد و پاکستان تاکنون تا ۲۰۰ کیلومتر این حصار امنیتی را ساخته و قرار است تا سال ۲۰۱۹ میلادی آنرا تکمیل کند.

مقام‌های نظامی پاکستان می‌گویند که موضوع اعمار حصار امنیتی را با هماهنگی همه جوانب به شمول افغانستان و امریکا انجام می‌دهند.

اما محمد یعقوب احمدزی معین وزارت سرحدات، اقوام و قبایل افغانستان می‌گوید، پاکستان این موضوع را هیچ‌گاه با مقام‌های افغان مطرح نکرده‌است.

وی افزود:

"هیچ‌گونه تفاهمی با پاکستان در مورد اعمار حصار از سوی آن کشور صورت نگرفته و نخواهد گرفت."

یک مقام امنیتی پاکستان که نخواست از وی نام گرفته شود به صدای امریکا گفت، زد و خوردهای مرزی ثابت می‌کند که اردوی پاکستان باید هر چه زودتر سرحدات غربی خود را مصون سازد.

به گفته این مقام پاکستانی، نه تنش‌های نظامی، نه چالش‌های ارضی و نه هم مشکلات جوی مانع اعمار این پروژه شده می‌تواند.

مقامات پاکستانی ادعا می‌کنند که شورشیان پس از فرار از عملیات اردوی پاکستان در مناطق مرزی افغانستان پناه یافته و در حال تدارک حملات تروریستی علیه پاکستان می‌باشند.

XS
SM
MD
LG