لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۷

هشدار کابل به اسلام‌آباد در پیوند به اعمار تأسیسات در امتداد خط دیورند!


اقدام اخیر پاکستان برای حصارکشی در امتداد خط مرزی با افغانستان واکنش مقام‌های افغان را برانگیخته و آن‌ها می‌گویند، پاکستان در نزدیکی خط مرزی دیورند حق ساختن هیچ‌گونه تأسیسات را ندارد.

بر اساس خبرنامه دفتر مطبوعاتی اردوی پاکستان، نخستین مرحله حصارکشی در خیبر ایجنسی، مهمند ایجنسی و باجور تکمیل می‌شود و مرحله دوم آن در بلوچستان آغاز خواهد شد.

در اعلامیه گفته شده که این اقدام به‌خاطر تأمین امنیت مناطق مرزی، بر اساس دستور قمر جاوید باجوه لوی درستیز اردوی پاکستان صورت می‌گیرد.

اما مقام‌ها در کابل می‌گویند که هیچ‌گونه توافق در این مورد با آن‌ها صورت نگرفته است.

غفور لیوال سرپرست وزارت امور سرحدات، اقوام و قبایل افغانستان شام دیروز به رادیو آزادی گفت، در این اقدام به جز از جدا ساختن مردم دو طرف خط دیورند دیگر هدفی نهفته نیست و به‌گفته وی حکومت افغانستان مخالف چنین اقدام می‌باشد.

غفور لیوال سرپرست وزارت امور سرحدات اقوام و قبایل افغانستان
غفور لیوال سرپرست وزارت امور سرحدات اقوام و قبایل افغانستان

وی افزود:

"حکومت افغانستان در این مورد هیچ‌گونه توافق را انجام نداده و حتی موضوع هم مطرح نشده‌است. بناءً ایجاد موانع برای رفت و آمد مردم جز از یک تاکتیک سیاسی چیزی دیگری نیست. حکومت افغانستان در این مورد هیچ‌گونه توافقی را انجام نمی‌دهد، مگر این‌که اراده مردم منطقه باشد."

در خبرنامۀ اردوی پاکستان آمده‌است که ایجاد یک میکانیزم خوب در اطراف خط مرزی در جلوگیری از تروریزم و تأمین صلح و ثبات کمک زیاد می‌کند.

سرپرست وزارت سرحدات، اقوام و قبایل در ادامه صحبت خود گفت، اقدام بر ضد تروریزم و دهشت‌افگنی از پاکستان اراده و نیت صادقانه می‌خواهد، نه حصارکشی در امتداد خط دیورند.

در این حال، وزارت امور داخله افغانستان در ارتباط به اعمار تأسیسات در اطراف خط دیورند به پاکستان هشدار می‌دهد.

نجیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفت:

"پاکستان حق اعمار هیچ‌گونه تأسیسات در اطراف خط مرزی را ندارد."

نحیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان
نحیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان

آقای دانش در صورت دست زدن پاکستان به اعمار چنین تأسیسات، از اقدامات متقابل هشدار داده گفت:

"مقام‌های پاکستانی قبل از این هم به اعمار تأسیسات در اطراف خط دیورند دست زده بودند که با عکس‌العمل شدید ما روبه‌رو شدند."

به‌گفته وی، امیدوار است که پاکستان بار دیگر این اشتباه را تکرار نکند.

تنش تازه بین دو کشور در حالی بروز می‌کند که قرار است در چند روز آینده، وزیر امور خارجه چین برای میانجیگری جهت بهبود روابط بین دو کشور از کابل و اسلام‌آباد دیدن کند.

همچنان مقام‌های افغان می‌گویند، در نظر است یک هیئت پاکستانی به‌زودی از کابل دیدن کند و روی مسایل دو جانبه گفت‌وگو نماید.

مرتبط

XS
SM
MD
LG