لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۳

اسکاپاروتی: ناتو امیدوار است قوای افغان توانایی نظامی طالبان را تضعیف کند


جنرال کورتیس اسکاپاروتی قوماندان ارشد ناتو در اروپا
جنرال کورتیس اسکاپاروتی قوماندان ارشد ناتو در اروپا

یک قوماندان ارشد نظامی امریکایی در اروپا می‌گوید، سال ۲۰۱۸ میلادی دومین سالی خواهد بود که نیروهای امنیتی افغان به‌طور موفقانه رهبری جنگ را در افغانستان در دست داشته و توانایی طالبان را در فصل جنگ‌ها کاهش می‌دهند.

جنرال کورتیس اسکاپاروتی قوماندان ارشد ناتو در اروپا شانزدهم ماه می، بعد از اجلاس کمیته نظامی ناتو در یک کنفرانس خبری در بروکسل به خبرنگاران گفت، ناتو امیدوار است که نیروهای افغان توانایی نظامی طالبان را تضعیف کنند.

وی افزود:

"این سالی خواهد بود که انتظار برده می‌شود برای دومین سال نیروهای افغان به‌طور موفقانه جنگ را رهبری کرده، توانایی فعالیت طالبان را در جریان فصل جنگ‌ها کاهش دهند."

ناتو در حالی از توانایی نیروهای امنیتی افغان ستایش می‌کند که نیروهای افغان دو روز قبل ادعا کردند، طالبان را از مرکز ولایت فراه به عقب زده‌اند، اما دیروز نیز گزارش‌های نشر شدند که شهر غزنی با تهدید جدی طالبان مواجه‌است.

محمد عارف نوری سخنگوی والی غزنی شام گذشته به رادیو آزادی گفت، عساکر اضافی در مناطق آسیب‌پذیر آن ولایت جابه‌جا شده‌اند.

آقای نوری گفت:

"با وصف تهدیدها، مسئلۀ قابل نگرانی وجود ندارد. چون از یک هفته به این‌سو نیروهای اضافی که تعداد آن‌ها به صدها تن می‌رسد و به قول اردوی ۲۰۳ تندر زون ما مربوط اند رسیده و در جا‌های مشخص جابه‌جا شده‌اند. چهار روز می‌شود که نیروهای کماندو نیز رسیده و در مناطق مختلف جابه‌جا شده‌اند."

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، طالبان را در ولسوالی‌های قره‌باغ، اندر، گیلان و جغتو در ولایت غزنی شکست داده‌است.

ولی طالبان ادعا می‌کنند که در مناطق مختلف افغانستان به‌شمول غزنی به نیروهای افغان تلفات سنگین را وارد کرده‌اند.

جنرال محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در صحبت با رادیو آزادی به ولایاتی اشاره کرد که در آن‌ها عملیات نیروهای افغان جریان دارد.

آقای رادمنش افزود:

"همین حالا در ولایات مثل کندز، فاریاب، جوزجان، غور، بادغیس، فراه، هلمند، ارزگان، غزنی و ننگرهار فعالیت‌های محاربوی ما ادامه دارند."

به‌گفته وزارت دفاع افغانستان در حال حاضر ۱۳ عملیات بزرگ نیروهای افغان در سرتاسر افغانستان ادامه دارند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG