لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۵

اتحادیه اروپا یک پروسه حقوقی را جهت حمایت از شرکت‌هایش در ایران آغاز می‌کند


اتحادیه اروپا اعلان کرده‌است که امروز یک پروسۀ حقوقی را آغاز می‌کند تا از تأثیر تعزیرات امریکا بر شرکت‌های اروپایی که با ایران معامله دارند، کاسته شود.

ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا دیروز گفت که اتحادیۀ اروپا فعال ساختن این پروسه را آغاز می‌کند.

او بعد از پایان اجلاس سران کشورهای بالکان غرب و اتحادیه اروپا در صوفیه پایتخت بلغاریا به خبرنگاران گفت، این اتحادیه بخصوص شرکت‌های بزرگ و متوسط خود را که در ایران داد وستد دارند، حمایت خواهد کرد.

ژان کلود یونکر
ژان کلود یونکر

وزارت خزانه امریکا به شرکت‌های اروپایی ۹۰ روز مهلت داده تا قبل از نافذ شدن تعزیرات جدید واشنگتن علیه ایران، همه روابط تجارتی خود با این کشور را قطع کنند.

بعد از این‌که رئیس جمهور ترمپ خروج امریکا از توافق‌نامه اتُمی ایران را اعلان کرد، رهبران اورپایی گفتند که در این موافقتنامه باقی خواهند ماند. ولی به هر صورت یک وضعیت به میان آمده که شرکت‌های اروپایی باید میان دو یکی را انتخاب کنند یا روابط با امریکا یا با ایران.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در نشست خبری دیروز احتمال این را رد کرد که به‌خاطر خروج واشنگتن از توافق‌نامه اتُمی ایران کدام جنگ تجارتی با امریکا آغاز شود.

اما او پذیرفت که شرکت‌های بین‌المللی به‌خاطر داد و ستد با ایران در یک وضعیت بسا دشوار قرار دارند.

امانوئل مکرون
امانوئل مکرون

وی گفت:

" من به این باورم که نقش ما یقینی ساختن صلح و آرامی در منطقه است. منافع اولی ما در تجارت و شرکت‌های تجارتی نیست و نه جانبداری از این طرف و آن‌طرف در منطقه بلکه یقینی ساختن ثبات و آرامی است."

رئیس جمهور امریکا هفته گذشته خروج واشنگتن از توافق‌نامه اتُمی سال ۲۰۱۵ شش قدرت جهان با ایران را اعلان کرد.

او گفت تعزیراتی‌که به اساس این توافق‌نامه از ایران دور ساخته شده بود، دوباره وضع خواهد شد.

XS
SM
MD
LG