لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۰

سیگار: در ۳ ماه نخست سال جاری در افغانستان ۲۲۵۸ فرد ملکی کشته و زخمی شده‌اند


سیگار یا سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان می‎گوید، در سه ماه نخست امسال تلفات غیر نظامیان در این‌کشور اندکی افزایش یافته‌است.

این اداره در گزارش تازه‌اش که روز دوشنبه نشر شد، گفت که در ربع اول سال ۲۰۱۸، تا ۲۲۵۸ غیر نظامی در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند.

به نقل از سیگار، در حملات زمینی تلفات غیر نظامیان افغان، ۱۵ درصد کاهش یافته‌است.

سیگار می‌گوید، از ماه جنوری تا اخیر مارچ امسال، در مقایسه با عین زمان در سال ۲۰۱۷، تلفات غیر نظامیان افزایش اندک را نشان می‌دهد.

با این هم سیگار تأکید کرده که شمار عمومی تلفات غیر نظامیان در یک سطح بلند قرار دارد.

این اداره در گزارش روز دوشنبه‌اش گفت، از اول جنوری تا ۳۱ ماه مارچ امسال، ۲۲۵۸ غیر نظامی در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند.

به نقل از سیگار، شمار کشته شده‌ها ۷۶۳ تن و زخمی‌ها ۱۴۹۵ تن بوده‌است.

بر اساس گزارش سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان، بیشترین تلفات در سال ۲۰۱۸ در نتیجۀ حملات انتحاری وارد شده که ۳۳ درصد تمامی کشته و زخمی‌ها را در بر می‌گیرد.

در ادامۀ گزارش آمده‌است، یوناما یا هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد در گزارش اخیرش ابراز نگرانی کرده و گفته‌است که در تلفات غیر نظامیان در نتیجه حملات عناصر ضد حکومت، افزایش خیلی زیاد به میان آمده‌است.

یوناما در گزارشش گفته که ۶۷ درصد حملات از سوی شورشیان صورت گرفته که در مقایسه با عین زمان در سال ۲۰۱۷، شش درصد افزایش را نشان می‌دهد.

آغاز سال ۱۳۹۷ با یک حمله خونین در کابل
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:09 0:00

در گزارش روز دوشنبه سیگار آمده‌است، طالبان مسلح ۵۰ درصد مسئول کشتار غیر نظامیان در ربع اول سال ۲۰۱۸ بوده‌اند، گروه داعش ۱۱ درصد، گروه‌های مسلح ناشناس چهار درصد و دو درصد هم غیر نظامیان در نتیجۀ درگیری میان گروه‌های مخالف مسلح کشته یا زخمی شده‌اند.

به این ترتیب نیروهای حکومتی افغانستان ۱۸ درصد مسئول تلفات غیر نظامیان دانسته شده‌اند، اما در این بخش کاهش آمده‌است، زیرا پارسال در عین زمان نیروهای حکومتی ۱۳ درصد بیشتر از حالا مسئول تلفات غیر نظامیان افغان خوانده شده بودند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG