لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۵

نماینده دایمی امریکا در ناتو: صدور تروریزم از افغانستان باید متوقف گردد


تعمیر جدید ناتو
تعمیر جدید ناتو

کی بیلی هاچیسون نمایندۀ دایمی ایالات متحده امریکا در ناتو بر مبارزه علیۀ تروریزم در افغانستان تأکید کرده‌است.

خانم هاچیسون در آستانۀ نشست دو روزۀ وزیران دفاع ناتو دیروز ۶ ماه جون در یک نشست خبری در بروکسل پایتخت بلجیم در پاسخ به یک سؤال چنین گفت:

"مأموریت ناتو در افغانستان هم‌چنان ادامه خواهد یافت. بسیار مهم است که ما برای حفاظت از کشورهای خود، تروریزمی را که از افغانستان صادر می‌شود، متوقف کنیم. چنانچه که می‌دانید، افغانستان دومین جمعیت بزرگ پناهنده‌گان در اروپا را تشکیل می‌دهد، بناءً این نه برای افغانستان خوب است نه هم برای هم‌پیمانان اروپایی ما."

کی بیلی هاچیسون
کی بیلی هاچیسون

با وجود چالش‌ها، هاچیسون گفت که پیشرفت‌های به دست آمده در افغانستان آنان را به رفتن به سوی صلح به رهبری افغان‌ها بسیار امیدوار کرده‌است.

در همین مورد، ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو هم دیروز در یک نشست خبری ادامۀ حمایت ناتو از نیروهای افغان را در ایجاد شرایط برای یک جورآمد سیاسی در افغانستان مهم دانست.

او افزود:

"طالبان باید بدانند که از راه حل مسالمت‌آمیز نسبت به ادامۀ جنگ چیزی بیشتر کسب کرده می‌توانند."

ینس ستولتنبرگ
ینس ستولتنبرگ

ستولتنبرگ هم‌چنین از پیشنهاد صلح ۲۸ ماه فبروری محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به طالبان حمایت کرد.

اما، طالبان نه‌تنها که به آن پیشنهاد صلح پاسخ مثبت نداده‌اند، با آغاز عملیات بهاری‌شان زیر نام خندق در آخرهای ماه اپریل، حملات‌شان را در مناطق مختلف افغانستان شدت بخشیده‌اند.

در کنار افزایش تحرکات طالبان، مردم عادی از حمله‌های اخیر در برخی از شهرها به‌شمول پایتخت کابل که گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش مسئولیت آن‌ها را به عهده گرفته نیز نگران شده‌اند.

این جا در بروکسل، وضعیت امنیتی روان در افغانستان برای وزیران دفاع ۲۹ کشور عضو ناتو و ۱۰ کشور خارج از چوکات ناتو که در افغانستان سرباز دارند، مهم است.

آنان روز جمعه یکجا با جنرال طارق‌شاه بهرامی وزیر دفاع افغانستان در مورد افزایش نیرو در چهارچوب مأموریت حمایت قاطع در افغانستان و نیز ادامۀ حمایت مالی از نیروهای افغان فراتر از سال ۲۰۲۰ میلادی بحث می‌کنند.

در حال حاضر، ناتو نزدیک به ۱۶ هزار نیرو در چهارچوب مأموریت حمایت قاطع در افغانستان دارد که عمدتاً سرگرم آموزش، مشوره و کمک با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان هستند.

مصطفی صدیقی، رادیو آزادی، بروکسل مقر ناتو.

XS
SM
MD
LG