لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۶

عرفان: حکومت مذاکرات پنهانی با طالبان را با شورای ملی شریک نساخته است


هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان می‌گوید که شورای ملی و مردم باید از هر نوع مذاکرات میان حکومت و طالبان مسلح آگاه باشند.

در حالی‌که از گفتگوهای پنهانی حکومت با طالبان مسلح سخن زده می‌شود، هیئت اداری ولسی جرگه می‌گوید که با شورای ملی باید در باره هر نوع مذاکرات صلح مشوره لازم صورت گیرد.

عرفان‌الله عرفان منشی دوم ولسی جرگه روز سه شنبه «۲۲ جوزای ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که شورای ملی و مردم افغانستان از هر نوع گفتگوهای صلح با طالبان مسلح پشتیبانی می‌کنند، اما وی می‌گوید که آگاه ساختن آنان از مذاکرات صلح باید نظر انداز نشود.

عرفان الله عرفان
عرفان الله عرفان

او افزود:

"ما از روند گفتگو چه علنی باشد و چه هم پنهانی با جدیت حمایت می‌کنیم، اما باید گفت که حکومت افغانستان مذاکرات پنهانی را که تا حالا صورت گرفته با شورای ملی شریک نساخته است. حکومت افغانستان مکلفیت دارد که در مورد برنامه‌های بزرگ و ملی و خطوط اساسی با شورای ملی مشوره و رأی زنی بکند."

این سخنان در حالی بیان می‌شود که کورنلیوس زیمرمن نماینده ملکی ناتو در افغانستان از ادامه گفتگوهای پنهانی میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح پرده برداشته است.

وی در حاشیۀ نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل در مصاحبه با رادیو آزادی گفت که از این مذاکرات استقبال می‌کنند، اما در این باره جزئیات بیشتر ارائه نکرد.

آیا اعلام آتش بس طالبان را به صلح تشویق خواهد کرد؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:08:53 0:00

پیش از آقای زیمرمن، جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی نیرو های بین‌المللی در افغانستان نیز گفته بود که گفتگوهای پنهانی میان نماینده‌های حکومت و طالبان مسلح آغاز شده‌است.

گفتگوهای پنهانی میان نماینده‌های حکومت و طالبان مسلح آغاز شده‌است.

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در نشست سازمان پیمان امنیت جمعی در جرمنی گفته است که از مذاکرات مستقیم حکومت افغانستان با طالبان مسلح استقبال می‌کنند.

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان مسلح با نشر اعلامیه‌ای اظهار نظرها در باره مذاکرات پنهانی میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح را رد کرده‌است.

در این حال شهزاده مسعود از کارشناسان سیاسی افغان می‌گوید که اعلام آتش‌بس موقت از سوی حکومت افغانستان و طالبان مسلح نشان دهنده این است که میان دو طرف گفتگوهای پنهانی انجام شده‌است.

شهزاده مسعود
شهزاده مسعود

او افزود:

"همین که دو طرف آتش‌بس اعلام کردند، معلوم می‌شود که در پشت پرده حرف‌های بوده‌است. هر مذاکراه که انجام می‌شود بدون شک باید در چوکات منافع ملی این کشور صورت گیرد. مذاکرات صلح هم باید علنی باشد و با مردم افغانستان در میان گذاشته شود."

از سوی هم یک منبع معتبر در شورای عالی صلح افغانستان که به علت حساس بودن موضوع نخواست نامش گرفته شود به رادیو آزادی گفت که میان نماینده‌های حکومت و طالبان در قطر مذاکرات انجام شده و با زندانیان طالبان در زندان گوانتانامو نیز دیدار صورت گرفته است.

حکومت افغانستان تا هنوز در این باره ابراز نظر نکرده، اما سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح می‌گوید که تا حالا مذاکرات مستقیم و رسمی صورت نگرفته، اما تماس‌ها از طریق مردم و اشخاص با نفوذ با طالبان مسلح جریان دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که آتش‌بس موقت میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح تمدید گردد و زمینه برای گفتگوهای رو در رو میان دو طرف فراهم شود.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG