لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۹

لوی درستیز اردوی پاکستان امروز سه شنبه وارد کابل می‌شود


قمر جاوید باجوه لوی درستیز اردوی پاکستان
قمر جاوید باجوه لوی درستیز اردوی پاکستان

سفر قمر جاوید باجوه، بخشی از روند مذاکرات است که مقام‌های افغانستان و پاکستان با هم روی مبارزه با تروریزم آغاز کرده‌اند.

قرار است جنرال باجوه با شماری از مقام‌های ارشد افغانستان گفتگو کند.

لوی درستیز اردوی پاکستان در جریان دیدار با مقام‌های ارشد افغان، روی صلح و چند مسئله مهم دیگر گفتگو می‌کند.

این سفر باجوه همزمان شده با نخستین روز آتش‌بس یک هفته‌ای حکومت افغانستان با طالبان.

این پیشرفت در حالی شده که مقام‌های افغانستان و پاکستان مذاکرات را در سطح وزارت‌های خارجه دو کشور آغاز کرده‌اند.

بارینت روبین یک آگاه امریکایی مسایل افغانستان، روز دوشنبه به بخش مشال رادیو آزادی گفت، آتش‌بس فعلی، نتیجه کار مشترک پاکستان، امریکا، افغانستان و سایر جوانب است.

وی افزود:

"در آغاز طوری به نظر می‌رسید که آتش‌بس یک اقدام ناگهانی رئیس جمهور غنی بود، اما حالا معلوم می‌شود که برای این کار آماده‌گی گرفته شده بود. دو هفته پیش از اعلان وی، افغانستان و پاکستان در سطح خیلی بالا مذاکره کردند. چین و امریکا هم در مذاکرات به‌عنوان ناظر حضور داشتند. طوری دیده می‌شود که این‌ها به مشوره همه در جریان است تا مذاکرات به سمت درست پیش برده شود."

در هفتم جون، مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا با جنرال قمر جاوید باجوه لوی درستیز اردوی پاکستان و یک روز پس از آن مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا با ناصر الملک صدراعظم مؤقت پاکستان، روی امنیت افغانستان از طریق تیلیفون گفتگو کردند.

در دهم جون حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام‌آباد به بخش مشال رادیو آزادی گفت، پشت پرده برای گفتگو با طالبان تلاش‌های زیاد ادامه دارد.

احمد رشید نویسنده پاکستانی و آگاه امور افغانستان می‌گوید، انتظار دارد که تلاش‌های اخیر، راه‌ها را برای مذاکرات عملی با طالبان هموار سازد و جنگ‌ها را کاهش دهد.

احمد رشید
احمد رشید

وی می‌گوید:

"ما همه از دیر زمانی انتظار داشتیم که پاکستان بر رهبران طالبان به خاطر آغاز مذاکرات فشار وارد می‌کند. حالا امیدواری داریم که به سمت درست روان استیم. انتظار داریم آتش‌بس سه روزه طالبان بیشتر تمدید شود. این امیدواری را نیز داریم که در همین جریان مذاکرات میان حکومت و طالبان آغاز شود. طالبان تأکید می‌کنند که خواهان مذاکره با امریکایی‌ها اند، بناءً نیاز است تا موضع واشنگتن نرم‌تر شود و همزمان با حکومت افغانستان، مذاکرات موازی را با شماری از رهبران طالبان آغاز کند."

این انکشاف‌ها در حالی است که سازمان نظارت از منابع مالی در همین ماه تصمیم خواهد گرفت تا پاکستان را در لیست خاکستری شامل کند یا نه، زیرا گفته می‌شود شورشیان و تندروان در آن کشور به آسانی به منابع پولی دسترسی دارند.

بارینت روبین تحلیلگر امریکایی می‌گوید، پاکستان به‌خاطر نجات از این لیست، در مذاکرات میان طالبان با حکومت افغانستان و امریکا، کمک‌های مؤقتی هم می‌کند.

بناءً به‌گفته روبین، در پالیسی پاکستانی‌ها اندکی تغییر وارد شده و باید به آن به صورت محتاطانه با نظر مثبت دیده شود.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG