لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۹

اشرف غنی دستور احضارات درجه یک را به نیروهای افغان صادر کرد


رئیس جمهور اشرف غنی به نیرو های امنیتی افغان دستور داده تا در جریان آتش‌بس در احضارات درجه یک قرار داشته باشند.

آقای غنی در جریان سفرش به کندهار شام دیروز "دوشنبه" هم‌چنان گفت که آتش‌بس حکومت افغانستان از موضع قدرت به اجرا گذاشته شده‌است.

در جریان این سفر، صندوق نگهداری خرقه مبارک در شب ۲۷ ماه رمضان باز شد و شرکت کننده‌ها با رئیس جمهور، برای برقراری صلح دعا کردند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری دیشب به رادیو آزادی گفت، رئیس جمهور افغانستان در جریان سفرش به کندهار گفت که آتش‌بس یک فرصت است تا صلح دایمی به دست آید.

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

وی افزود:

"در حضورداشت هیئت امنای خرقه، صندوق خاصی که خرقه در آن نگهداری می‌شود باز شد و رئیس جمهور و هیئت امنا، علمای که در آنجا حضور داشتند برای صلح و ثبات، وحدت و همبستگی مردم افغانستان دعا کردند و بعداً رئیس جمهور طی صحبتی گفت که آتش‌بس اعلام شده یک فرصت است تا ما بتوانیم روی صلح پایدار در افغانستان تمرکز کنیم."

حکومت افغانستان از امروز آتش‌بس موقت را تا پنجم شوال یا عید فطر اعلام کرده‌است.

رئیس جمهور اشرف غنی دستور داده تا نیرو‌های امنیتی افغان عملیات‌های تهاجمی‌شان را علیه طالبان در جریان یک هفته متوقف سازند.

طالبان نیز سه روز عید فطر را آتش‌بس اعلام کرده‌اند.

رئیس جمهور غنی در کندهار
رئیس جمهور غنی در کندهار

حکومت می‌گوید، آتش‌بس از موضع قدرت به اجرا گذاشته شده‌است.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آزادی گفت، پیش از شرکت در مراسم ویژه در خرقه مبارک، رئیس جمهور با شماری از مقام‌های امنیتی ولایت کندهار نیز دیدار کرد.

وی گفت:

"رئیس جمهور جلسه امنیتی با مسئولین امنیتی کندهار داشت و در آن‌جا گفت که در زمان آتش‌بس هم باید احضارات درجه یک وجود داشته باشد. آتش‌بس از موقف قوت صورت گرفته‌است."

اعلام روز پنج‌شنبه آتش‌بس از جانب رئیس جمهور افغانستان با استقبال شماری از رهبران و مقام‌های کشورها و سازمان‌های مختلف روبه‌رو شده‌است.

همین دیروز، منشی عمومی ناتو با استقبال از آتش‌بش گفت، انتظار دارد این اقدام موقت باعث حل دایمی بحران افغانستان شود.

ینس ستولتنبرگ
ینس ستولتنبرگ

ینس ستولتنبرگ روز دوشنبه در یک نشست خبری با صدراعظم ایتالیا در روم گفت، از طالبان می‌خواهد آتش‌بس را به صورت کامل رعایت کنند.

رئیس جمهور افغانستان در نشست سازمان همکاری‌های شانگهای روز یک‌شنبه گفت که در ۲۳ سال گذشته، این نخستین بار است که آتش‌بس دو جانبه نافذ می‌شود.

گروه طالبان تا حالا هیچ‌گاهی آتش‌بس نکرده بود و این بار نخست است.

به‌گفته حکومت افغانستان، گروه داعش، شبکه القاعده و شورشیان خارجی شامل حال آتش‌بس یک هفته‌ای نمی‌شوند.

طالبان هم گفته‌اند که آتش‌بس سه روزه آن‌ها، نیرو های خارجی را در بر نمی‌گیرد و حملات این گروه بر همین نیروها ادامه خواهد داشت.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG