لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۸:۰۳

مقامات طالبان: طالبانی‌که با نظامیان و مقامات عکس گرفته‌اند، مجازات می‌شوند


رهبران گروه طالبان گفته اند، به همه اعضای این گروه که در جریان آتش‌بس با حکومت افغانستان به شهرها داخل شده بودند و با مقامات نظامی افغان عکس‌های سلفی گرفته‌اند، جزای انضباطی خواهند داد.

آژانس خبری رویترز به نقل از یک مقام ارشد طالبان که از وی نام گرفته نشده می‌نویسد که گفته‌است، با ختم آتش‌بس، این تصمیم همان شب در یک اجلاس اضطراری گرفته شده‌است.

به‌گفته این مقام ارشد طالبان، پاکستان پیشنهاد کرده بود تا در این آتش‌بس نیروهای امریکایی و خارجی نیز شامل ساخته شوند، اما ملا هبت‌الله رهبر طالبان افغان اجازۀ این کار را نداد.

در جریان سه روز عید، آتش‌بس بین نیروهای افغان و طالبان نافذ بود و در مناطق مختلف این کشور گروه‌های طالبان با بیرق‌های شان داخل شهرها شده، با مقامات نظامی افغان دیدار کرده و با آن‌ها عکس گرفتند.

این گروه‌ها با استقبال گرم مردم نیز مواجه شدند و مردم آن‌ها را به صلح تشویق کردند.

یک فعال جامعۀ مدنی که یک گروه طالبان را بدرقه می‌کرد، شعار می‌داد:

"یو مو ځان بل مو ځیګر، که طالب دی که عسکر!"

برخی اعضای گروه طالبان با رسانه‌ها نیز صحبت کرده گفته‌اند، سال‌هاست که روی شهر و بازار را ندیده بودند.

طالبان علاقه‌مند در شهر کابل آیس‌کریم و در ولسوالی کامه ولایت ننگرهار شیریخ خوردند.

یک عضو گروه طالبان بعد از گرفتن عکس‌های سلفی با نظامیان افغان و مردم ملکی، بعد از اصرار اطرافیانش که بگوید، زنده باد رئیس جمهور غنی، شعار داد:

"زنده باد ملا اشرف غنی ...!"

در همین‌حال ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان مسلح از یک محل نامعلوم در یک تماس تیلیفونی به رادیو آزادی گفت که بعد از حمله ننگرهار برخی قوماندانان این گروه به افراد خود هشدار داده بودند که در جریان آتش‌بس در ساحات پر تجمع و دولتی گشت‌وگذار نکنند در غیر آن با برخورد انضباطی روبه‌رو خواهند شد.​

طالبان که در جریان زمامداری‌شان در افغانستان با فعالیت زنان و گرفتن عکس مخالف بودند، با مقدسه احمدزی و فرزانه واحدی فعالان جامعه مدنی، عکس‌های سلفی گرفتند.

مقدسه احمدزی در صفحه فیس‌بوک اش عکسی را گذاشته که در آن روی سر یک طالب لنگی می‌گذارد:

فرزانه واحدی در صفحۀ فیس‌بوک خود عکس سلفی را گذاشته‌است که در آن طالبان نیز دیده می‌شوند:

اما با ختم آتش‌بس، همۀ این حرف‌ها نیز پایان یافت.

طالبان ۱۷ جون در یک اعلامیه گفتند که دوباره عملیات نظامی آن‌ها بر ضد امریکایی‌ها و دوست‌های وطنی آن‌ها (نظامیان افغان) آغاز می‌شود.

به تعقیب این اعلامیه از حملات بر نیروهای افغان و تلفات در ولایات کندهار، غزنی، لغمان و میدان وردک نیز گزارش داده شد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان که آتش‌بس را برای ۱۰ روز دیگر تمدید کرده بود، به نظامیان افغان دستور داده‌است تا در برابر هر نوع حملات احتمالی آماده باشند.

XS
SM
MD
LG