لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۳

وزارت دفاع: طالبان درخواست جدید آتش‌بس را نپذیرفته دوباره حملات را آغاز کرده‌اند


وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که طالبان مسلح اعلام تمدید آتش‌بس از سوی حکومت را نپذیرفته و از شام گذشته دوباره به حملات‌‌شان آغاز کرده‌اند.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که به نیروهای امنیتی افغان هدایت داده شده که از خود و مردم با جدیت دفاع نموده، اما تمدید آتش‌بس را هم به‌گونه درست رعایت کنند.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

وی افزود:

"ننگرهار، کنر، لغمان، غزنی، هلمند، فراه و فاریاب شاهد حملات طالبان بودند، اما خوشبختانه که تلفات در پی‌نداشته‌است. ما در جریان آتش‌بس به قطعات ما هدایت داده‌ایم تا به قوت کامل احضارات داشته باشند، اما آتش‌بس باید جداً رعایت شود."

این در حالیست که آتش‌بس سه روزه از سوی طالبان شام روز گذشته به پایان رسید و این گروه با نشر اعلامیۀ گفته‌است که به حملات‌‌شان مانند گذشته ادامه خواهند داد.

اما برعکس حکومت افغانستان مدت آتش‌بس را برای ۱۰ روز دیگر تمدید کرده‌است.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی دو روز قبل از طریق یک پیام ویدیویی از طالبان مسلح نیز خواست تا آتش‌بس را تمدید کنند.

تمدید آتش‌بس از سوی حکومت به سطح ملی و جهانی مورد استقبال قرار گرفته و برای صلح دایمی یک گام مهم دانسته شده‌است.

در جریان آتش‌بس سه روزه در برخی ولایت‌ها نیروهای امنیتی افغان و طالبان مسلح همدیگر را به آغوش گرفته و حتی طالبان با حضور یافتن در شهر کابل با استقبال گرم مردم روبه‌رو شدند.

برخی از آگاهان نظامی می‌گویند که آتش‌بس مؤقت میان حکومت و طالبان مسلح یک تجربه خوب در زمینۀ صلح بین‌الافغانی به مردم بود.

باری عارض یکی از این آگاهان می‌گوید که برای تأمین صلح در افغانستان کشور‌های دیگر نیز باید همکار باشند.

باری عارض
باری عارض

وی گفت:

"در همکاری با همه صلح شده می‌تواند تنها یک طرف حکومت باشد یا طالب و یا هم نیروهای خارجی نمی‌تواند این برنامه را به پیش ببرد باید کشورهای همسایه و دوست تشویق شوند تا در این مسیر همکار باشند در غیر آن صلح ناممکن است، چون این یک موضوع بزرگ است."

پس از سال ۲۰۰۱ میلادی که جنگ به رهبری امریکا علیه تروریزم در افغانستان آغاز شد، این نخستین بار بود که میان حکومت و طالبان آتش‌بس صورت گرفت.

برخی از اعضای شورای ملی افغانستان از تمدید آتش‌بس از سوی حکومت استقبال کرده و از طالبان هم می‌خواهند تا برای رسیدن به صلح دایمی آتش‌بس را تمدید کنند.

گزارش: آرزو غیاثی

مرتبط

XS
SM
MD
LG