لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۹:۵۹

چرا طالبان آتش‌بس سه روزۀ‌شان را تمدید نکردند؟


با وصف درخواست‌های مکرر حکومت افغانستان و حامیان غربی‌اش از طالبان مبنی بر تمدید آتش‌بس در این کشور، این گروه شورشی عملیات نظامی‌اش را از سر گرفته است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در اعلامیۀ که به روز یکشنبه ۱۷ ماه جون به رسانه‌ها فرستاد گفت که این گروه "هیچ تمایلی به تمدید آتش‌بس ندارد."

در بخشی از این اعلامیه آمده‌است که آتش‌بس طالبان در پاسخ به آتش‌بس حکومت افغانستان نه، بلکه به‌خاطر "آسایش مردم" در روزهای عید فطر اعلام شده بود.

چند ساعت پیش از آن که آتش‌بس سه روزۀ طالبان به پایان برسد، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در یک سخنرانی تلویزیونی ضمن تمدید آتش‌بس حکومت افغانستان با طالبان، از این گروه هم خواست که اقدام مشابه کند.

این تصمیم رئیس جمهور غنی با حمایت و استقبال گرم از سوی بسیاری از رهبران غربی به‌شمول مایک پامپیو وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا رو‌به‌رو شد.

مایک پومپیئو
مایک پومپیئو

پامپیو حتی گفت که واشنگتن آماده‌است تا گفتگوهای صلح را تسهیل و در آن اشتراک هم کند.

  • پرسش اصلی، اکنون این است که چرا طالبان آتش بس‌شان را تمدید نکردند؟

خالد پشتون نمایندۀ مردم کندهار در ولسوالی جرگه و تحلیلگر مسایل سیاسی نظامی مستقر در کابل است.

او در صحبت تیلیفونی با رادیو آزادی به روز دوشنبه ۱۸ ماه جون گفت، به نظر می‌رسد که ابتکار عمل آتش‌بس از خود طالبان نبوده‌است.

خالد پشتون
خالد پشتون

آقای پشتون در ادامه چنین گفت:

"رهبری طالبان در پاکستان است و پاکستان در این گونه مسایل همواره یک طرفه معامله کرده‌است. پاکستان به آنان اجازه نخواهد داد که آتش‌بس را ادامه دهند. به همین دلیل، ما دیدیم که در آخر سه روز آتش‌بس طالبان، جنگ‌ها در هلمند و جاهای دیگر آغاز شد."

اما، طالبان در اعلامیۀ‌شان گفته‌اند که "تطبیق درست آتش‌بس‌شان نشان داد که مبارزه و جهاد روان در اختیار این گروه است و این‌که هیچ دست خارجی در آن دخیل نیست."

اسلام‌آباد همواره اتهام‌های کابل را مبنی بر حمایت از طالبان رد کرده‌است.

علی امیری تحلیلگر مسایل سیاسی و استاد در یکی از پوهنتون‌های خصوصی در کابل است.

او به این باور است که استقبال گرم مردم از صلح و آتش‌بس سبب شد که طالبان آتش‌بس‌شان را تمدید نکنند.

امیری در صحبت تیلیفونی با رادیو آزادی بیشتر گفت:

"فضا بیش از حد صلح‌خواهانه شد و مردم از آن استقبال کردند. آنان به طالبان که وارد شهرها به‌شمول شهر کابل شدند، گل دادند با آنان عکس‌های سلفی گرفتند. حتی دختران با سرهای بی‌حجاب با طالبان عکس گرفتند. همۀ این‌ها روحیۀ نفرات طالبان را تحت تأثیر قرار می‌دادند و طالبان بسیار در هراس شدند که فضای آزاد شهری، روحیۀ نیروهای آنان را منحرف بکند."

به‌گفتۀ امیری، تمدید آتش‌بس کار را برای طالبان برای بازگرداندن جنگجویان‌شان به میدان‌های جنگ از دید این گروه دشوار می‌ساخت.

پس از پایان آتش‌بس، گزارش‌ها می‌رسانند که چندین منطقه از جمله در ولایت‌های فاریاب، بغلان، هلمند و کندهار شاهد از سرگیری حمله‌های طالبان بوده اند.

به گزارش خبرگزاری «دی پی ای» جرمنی، در حمله‌های طالبان در چندین ولسوالی فاریاب و هم‌چنین در مناطق نزدیک کابل شش پولیس کشته شده‌اند.

ظاهراً تلاش‌های پیگیر حکومت افغانستان از پیشنهاد صلح سخاوتمندانه ماه فبروری رئیس جمهور غنی گرفته تا اعلام آتش‌بس یک هفته‌ای و سپس تمدید آن برای ۱۰ روز، هنوز نتوانسته که طالبان را به آمدن به میز مذاکرۀ صلح ترغیب کند.

پیش ازین، جنرال جان نیکلسن فرماندۀ نیروهای مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان و کورنلیوس زیمرمن نمایندۀ ارشد ملکی ناتو در افغانستان از ادامۀ گفتگوهای غیر رسمی با شماری از رهبران طالبان خبر داده اند.

اما، طالبان در تازه‌ترین اعلامیۀ که در آن تمدید آتش‌بس را رد کرده‌اند، گفته‌اند که "هیچ گونه مذاکرۀ آشکار و پنهانی با حکومت افغانستان جریان ندارد."

مرتبط

XS
SM
MD
LG