لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۵

حکومت افغانستان: در وضعیت آتش‌بس یک‌جانبه هیچ‌گونه تغییری نمی‌آید


حکومت افغانستان می‌گوید در وضعیت آتش‌بس یک‌جانبه هیچ‌گونه تغییری نمی‌آید و تا ده روز آینده عملیات تهاجمی علیه طالبان متوقف خواهد بود.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت، حکومت انتظار دارد که طالبان نیز دوباره آتش‌بس کنند.

مرتضوی در اشاره به حضور شماری از افراد طالبان در شهرها گفت که از این ناحیه نباید نگرانی وجود داشته باشد.

قرار بود امروز سه‌شنبه «۲۹ جوزا ۱۳۹۷» آتش‌بس تقریباً یک هفته‌یی اعلام شده از جانب حکومت افغانستان به پایان برسد اما رئیس جمهور آنرا تمدید کرد.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان به رادیو آزادی گفت، در ده روز آینده نیروهای افغان تنها وضعیت دفاعی خواهند داشت.

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

وی افزود:

"بر اساس خواست علما و خواست مردم، حکومت برای ده روز دیگر آتش‌بس را تمدید کرده‌است. ولی در عین حال ما آماده‌گی برای دفاع در هر حالت داریم. ما انتظار داریم که طالبان هم به خواست علمای کشور و خواست مردم تن بدهند و جنگ و خشونت را در افغانستان پایان بخشند."

طالبان از اول تا سوم عید برای نخستین بار برای سه روز آتش‌بس کردند که مورد استقبال شمار زیادی از شهروندان افغانستان و حکومت‌های امریکا، بریتانیا، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و ناتو قرار گرفت.

اما با پایان آتش‌بس از سوی طالبان، به شمول ولایت‌های فاریاب، بغلان، غزنی، کندهار و هلمند، جنگ و حملات علیه نیروهای امنیتی افغان عملاً در ۹ ولایت از سر گرفته شده‌است.

از جانب دیگر انتقاد‌های هم مطرح شده که آمدن صدها تن از افراد گروه طالبان در جریان عید و باز نگشتن آن‌ها به مناطق اصلی شان، نگرانی‌های را به بار آورده‌است.

به گفته وزارت دفاع افغانستان تا ۲۵۰۰ تن از افراد گروه طالبان به شهرها و مناطق مختلف تحت حاکمیت دولت در سه روز عید آمدند که شماری زیادی از آن‌ها دوباره باز نگشتند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید، از ناحیه حضور افراد طالبان در کابل و مناطق تحت حاکمیت نیروهای افغان، هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

آقای مرتضوی گفت:

"در عین حالی‌که آن طالبانی که می‌خواهند تحت حاکمیت دولت بیایند و از آنسو تشویش‌های که مردم دارند، برای آن آماده‌گی لازم داریم."

طالبان در اعلامیه تازه شان، کسانی را تنبیه کرده‌اند که پس از آتش‌بس در مناطق تحت حاکمیت دولت مانده‌اند.

به گفته اعضای رهبری این گروه، طالبانی که در جریان آتش‌بس با نیروهای افغان عکس گرفته‌اند، مجازات خواهند شد.

نشر این عکس‌ها در شبکه‌های اجتماعی، شاید یکی از دلایلی باشد که شماری از افراد گروه طالبان به مناطق‌شان باز نگشته‌اند زیرا شناخته شده‎‌اند.

توافق با طالبان طوری شده بود که آن‌ها پیش از ورود به کابل و سایر شهرها، سلاح‌های شانرا به دولت تسلیم کنند و هنگام ترک این شهرها، دوباره سلاح‌های شانرا بردارند.

حملات طالبان در حالی از سر گرفته شده که شورای عالی صلح می‌گوید، با رهبری طالبان در سطح بلند تماس و کنفرانس‌های ویدیویی داشته‌است. اما این نهاد نگفته که طالبان به چه توافق کردند و روی کدام مسایل استدلال و یا هم اختلاف نظر داشتند.

بر اساس گفته رئیس جمهور اشرف غنی، در ۲۳ سال گذشته، نخستین بار بود که آتش‌بس در افغانستان نافذ شد.

گزارش: جاوید نعیمی

مرتبط

XS
SM
MD
LG