لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۸

خامنه‌ای: اقدامات لازم جهت تضمین تجارت و زنده‌گی مردم اتخاذ شوند


آیت الله علی خامنه‌ای
آیت الله علی خامنه‌ای

آیت الله علی خامنه‌ای رهبر ارشد مذهبی ایران، از قوۀ قضائیه این کشور خواسته است تا اقدامات لازم را برای تضمین امنیت "تجارت و زنده‌گی" مردم اتخاذ کند.

این خواست در حالی صورت می‌گیرد که تهران پایتخت ایران به تازه‌گی شاهد تظاهرات پیشه وران و دکاندارانی بود که بسیاری‌شان از گرانی اخیر در بازارها و وضعیت اقتصادی بد شاکی بودند.

به دنبال تظاهرات این هفته در تهران، این نخستین اظهار نظر علنی خامنه‌ای در پیوند به اعتراض مردم بود.

خامنه‌ای در نشستی با مقام‌های قضایی ایران به روز چهارشنبه ۲۷ ماه جون در تهران دیدار کرد.

در همین حال، مایک پومپئو وزیر امور خارجۀ امریکا، توییت کرده که ایرانیان از فساد، بی‌عدالتی و بی‌کفایتی رهبران‌شان خسته شده‌اند و این‌که "جهان صدای‌شان را می‌شنود."

در ۲۵ ماه جون، معترضان در برابر ساختمان پارلمان ایران با نیروهای امنیتی درگیر شدند و نیروهای امنیتی از گاز اشک آور استفاده کردند.

در پی این تظاهرات که به گونۀ پراکنده به روز سه‌شنبه هم ادامه یافت، بازار بزرگ شهر بسته ماند.

خامنه‌ای گفته‌است که "فضای امن" باید بازگردانده شود و مقام‌های قضایی "باید با کسانی‌که امنیت اقتصادی را مختل می‌کنند، مقابله کنند."

حسن روحانی رئیس جمهور ایران
حسن روحانی رئیس جمهور ایران

هم‌چنین، حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز سه‌شنبه به مردم ایران اطمینان داد که دولت او فشار اقتصادی ناشی از تحریم‌های آینده ایالات متحده را جبران خواهد کرد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا در ماه می در کنار خروج از توافق‌نامه هسته‌ای قدرت‌های جهان با ایران، از وضع تحریم‌های جدید بر تهران هم هشدار داد.

وضع تحریم‌های جدید بر ایران، ممکن است عواید ایران از صادرات تیل را به طور قابل ملاحظه‌ای پایین آورد.

اما، حسن روحانی رئیس جمهور ایران در سخنرانی تلویزیونی خود در ۲۶ ماه جون گفت که عواید حکومتش در ماه‌های اخیر کاهش نیافته‌است.

او گفت که "رسانه‌های خارجی" در مورد پایین آمدن ارزش ریال تبلیغ می‌کنند.

وزیر خارجۀ امریکا در پیام خود روی توییتر نوشته‌است در حالی که مردم ایران با مشکل رو به رو هستند، "رژیم مفسد ایران" منابع این کشور را برسر حمایت از رژیم بشارالاسد رئیس جمهور سوریه ضایع می‌کند و هم‌چنین گروه‌های حزب الله لبنان و حماس در غزه و حوثی‌ها در یمن را تمویل می‌کند.

XS
SM
MD
LG