لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۱

پنتاگون گزارش ۶ ماهه‌اش از وضعیت افغانستان را به کانگرس امریکا سپرد


وزارت دفاع ایالات متحدۀ امریکا (پنتاگون)
وزارت دفاع ایالات متحدۀ امریکا (پنتاگون)

وزارت دفاع ایالات متحدۀ امریکا گزارش ۶ ماهه‌اش را از وضعیت افغانستان به کانگرس آن کشور سپرده‌است.

در این گزارش، استراتژی ماه اگست دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا موفق ارزیابی شده‌است.

پنتاگون هم‌چنان می‌گوید، استراتژی ترمپ، امیدواری‌ها برای حل سیاسی مسئله افغانستان را بیشتر ساخته‌است.

"تقویت امنیت و ثبات در افغانستان" نام این گزارش ۶ ماهه‌است که روز سه‌شنبه ۳ جولای به کانگرس ایالات متحدۀ امریکا سپرده شد.

در گزارش آمده که هدف امریکا در افغانستان همین است که نگذارد این‌کشور یکبار دیگر به لانه‌های امن گروه‌های تروریستی به‌خاطر حمله بالای ایالات متحدۀ امریکا و متحدانش مبدل شود.

مقام‌های امریکایی هنگام تسلیم دهی گزارش به کانگرس تأکید کردند که به آموزش، مشوره‌دهی و همکاری با اردو و پولیس افغانستان ادامه خواهند داد.

این گزارش وضعیت امنیتی افغانستان را از اول دسمبر سال ۲۰۱۷ تا ۳۱ ماه می امسال در بر می‌گیرد.

وزارت دفاع افغانستان هم تأیید می‌کند که نسبت به گذشته، نیروهای افغان، به خصوص قوای هوایی و نیروهای کماندو خیلی تقویت شده‌اند.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع شام دیروز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت، در کنار تقویت نیروها، مبارزه با فساد در اردوی ملی به خوبی به پیش می‌رود.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

وی افزود:

"ما در پلان چهار ساله که قبلاً آنرا ساخته‌ایم و دو سال از آن گذشته‌است، پیشرفت‌های بسیار خوب داریم. استراتژی‌ها و طرزالعمل‌های خوبی را تدوین کردیم و هم‌چنان در این پلان ما گنجانیده شده که باید ما فساد را در اردوی افغانستان از بین ببریم که مقدمات بسیار خوبی در آن سنجیده شده‌است."

در گزارش روز سه‌شنبه وزارت دفاع ایالات متحدۀ امریکا این هم آمده که استراتژی امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا امیدواری را نزد حکومت و نیروهای امنیتی افغانستان به‌خاطر یک راه حل سیاسی بیشتر ساخته‌است.

پنتاگون هم‌چنان گفته که موفقیت باز هم باید به فشار نظامی علیه طالبان متمرکز باشد زیرا این مفکوره از بین برده شود که طالبان می‌توانند به وسیله خشونت به اهداف‌شان برسند.

در گزارش وزارت دفاع امریکا هم‌چنان از پیشنهادهای مذاکره و صلح رئیس جمهور افغانستان برای طالبان ستایش شده‌است.

حمله انتحاری در جلال آباد
حمله انتحاری در جلال آباد

اما پرسش اینجاست که جنگ چه زمانی در افغانستان پایان می‌یابد؟

محمد رادمنش سخنگوی وزارت دفاع به این باور است:

"جنگ چه وقت در افغانستان از بین می‌رود و ما چه وقت می‌توانیم بر جنگ فایق بیائیم؟ وقتی‌که ایالات متحده امریکا در مورد تطبیق استراتژی آقای ترمپ، در قسمت آسیای جنوبی، باید پاکستان عملاً در مورد آنچه که تعهد دارد با افغانستان همکاری کند و مهم اینست که بالای پاکستان فشار آورده شود."

در گزارش سه‌شنبه وزارت دفاع امریکا در مورد پاکستان حرفی گفته نشده و ارزیابی تنها به نیروهای امنیتی و وضعیت جنگ افغانستان متمرکز است.

پیش از این پاکستان چندین مرتبه از سوی رهبری امریکا به دروغگویی و فریب دادن در کار مبارزه با تروریزم متهم شده بود.

در مورد پیشنهاد‌های صلح و کشاندن طالبان به میز مذاکره نیز پاکستان مورد انتقاد حکومت افغانستان و امریکا قرار گرفته‌است.

روز دوشنبه ۲ جولای، الیس ویلز معاون وزارت خارجه امریکا در کابل گفت، کشورهای همسایه نقش حیاتی را در پیشبرد پروسه صلح افغانستان ایفا کرده می‌‌توانند، اما به گفته خانم ویلز، پاکستان اقدام‌های بسنده را در این راستا انجام نداده‌‌است.

پاکستان اتهام‌ها برخودش را همواره رد می‌کند و می‌گوید که در کنار امریکا و متحدینش، قربانی‌های زیادی در مبارزه بین‌المللی با تروریزم داده‌است که به ادعای اسلام آباد نباید نادیده گرفته شوند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG