لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۴

حمایت قاطع: پس از آتش‌بس دو جانبه نشانه‌های واضح برای صلح دیده می‌شوند


مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان می‌گوید پس از آتش‌بس دو جانبه نشانه‌های واضح برای صلح در این کشور دیده می‌شود.

هرچند برگشت دوباره طالبان مسلح به میدان‌های جنگ پس از آتش‌بس سه روزه نگرانی‌های را به همراه شده، اما مأموریت حمایت قاطع در افغانستان ابراز امیدواری کرده و می‌گوید وضعیت در این کشور رو به تغییر است.

ریچارد جی کریبول معاون این مأموریت در یک کنفرانس ویدیویی به خبرنگاران امریکایی شب پنجشنبه «۳۱ جوزای ۱۳۹۷» گفته است گذاشتن سلاح، تجلیل عید در کنار نیرو های امنیتی افغان و حضور طالبان مسلح در شهر ها نشانۀ از این تحول است.

او افزود:

"اکنون یک فرصت خوب در افغانستان فراهم شده‌است، نشانه‌های روشن تغییر دیده می‌شود، ما آتش‌بس در ایام عید را پس از سال ۲۰۰۱ دیدیم. همچنان نیرو های امنیتی افغان مسلکی‌تر و توانمندتر نسبت به گذشته شدند، در کنار حمایت بین‌المللی به‌گونه قوی از افغانستان باقی است و دیده می‌شود که افغان‌ها امیدواری زیاد برای تمدید آتش‌بس دارند."

مأموریت حمایت قاطع می‌گوید، رئیس جمهور غنی سه فشار یعنی فشار اجتماعی، دیپلوماتیک و نظامی را بالای طالبان وارد کرده‌است.

رئیس جمهور غنی سه فشار یعنی فشار اجتماعی، دیپلوماتیک و نظامی را بالای طالبان وارد کرده‌است.

معاون این مأموریت افزود که آنان نیز به فشار نظامی بالای طالبان و حمایت نیرو های امنیتی افغان ادامه می‌دهند تا طالبان به میز مذاکره حاضر شوند.

این در حالیست که وزارت خارجه ایالات متحده امریکا نیز روز چهارشنبه گفت، رعایت آتش‌بس میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح در جریان روزهای عید نشان داد که افغان‌ها می‌توانند در بین خود صلح کنند.

الیس ولز معاون وزارت خارجه امریکا برای کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی روز چهارشنبه در جلسه استماعیه کمیته امور خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا گفته است، واشنگتن آماده هر نوع همکاری در این راستا است.

حکومت افغانستان از ۲۷ ماه مبارک رمضان تا پنجم عید سعید فطر آتش‌بس اعلام کرد و رئیس جمهور غنی این پروسه را تا ۱۰ روز دیگر تمدید کرد، اما طالبان تنها سه روز عید را آتش‌بس اعلان کردند و با ختم موعد معینه دوباره وارد میدان‌های جنگ شدند.

اما با آن‌هم حکومت افغانستان، عالمان دین و شهروندان کشور پیوسته به تمدید آتش‌بس تأکید کرده‌اند.

رئیس جمهور غنی در دیدار با کاروان صلح‌خواهان در کابل گفت در صورت توافق طالبان حاضر است آتش‌بس با این گروه را برای یک سال تمدید کند.

آتش‌بس دو جانبه و تمدید آن از سوی حکومت افغانستان با استقبال گرم شماری از کشورهای خارجی به‌شمول امریکا، سازمان ملل‌متحد، روسیه و عربستان سعودی روبه‌رو شد.

از سوی هم شماری از کارشناسان امور بین‌الملل از جمله انتظار خادم به این باور است که اوضاع منطقه تغییر کرده و در ضمن آتش‌بس اخیر و استقبال مردم امریکا و متحدانش را به آمدن صلح در این کشور مطمئن کرده‌است.

انتظار خادم
انتظار خادم

او افزود:

"طرف‌های درگیر جنگ به میدان صلح آمدند و دوم مردم از آتش‌بس حمایت همه جانبه کردند که این مسئله جامعه جهانی را مطمئن به تأمین صلح و ثبات در این کشور کرده‌است."

وی افزود با توجه به انعطاف طالبان مسلح اکنون نیاز است تا امریکا و جامعه جهانی بالای موانع و مداخلات پاکستان در زمینۀ گفتگو های صلح تمرکز کنند که به‌گفته وی حل این معضل سبب تأمین صلح به زودی‌ها در افغانستان خواهد شد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG