لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۶

شورای صلح: امیدوار هستیم که مذاکرات صلح میان حکومت و طالبان در هفته آینده آغاز شود


شورای عالی صلح افغانستان ابراز امیدواری می‌کند که مذاکرات مستقیم صلح میان حکومت و گروه طالبان در هفته آینده آغاز شود.

محمد اکرم خپلواک رئیس دارلانشای اجرائیوی شورای عالی صلح افغانستان روز چهار شنبه در نشست عمومی ولسی جرگه حضور یافت و گفت، اگر طالبان از طریق گفتگو‌های سیاسی صلح کنند بقیه گروه‌های کوچک مخالف مسلح دولت توانایی جنگ را از دست خواهند داد.

وی گفت، تمام اقدامات از جانب شورای عالی صلح برای مذاکرات رو در رو با طالبان گرفته شده و امیدواری این است که هفته آینده این مذاکرات آغاز شود.

محمد اکرم خپلواک
محمد اکرم خپلواک

او افزود:

"امیدوار هستیم که در هفته آینده بتوانیم به مرحله دوم که مذاکرات مستقیم بین الافغانی است برسیم، در این مرحله ما امام اقدامات ضروری را هم در داخل و هم در منطقه و جامعه جهانی انجام دادیم و امیدوار هستیم که طالبان برای تعیین یک هیئت خود که نماینده با صلاحیت‌شان برای مذاکرات مستقیم باشد جواب مثبت دهد."

آقای خپلواک اما مشخصاً نه‌گفت که آماده‌گی‌های حکومت برای مذاکرات مستقیم با طالبان در کجا گرفته شده‌است.

رئیس دارالانشای اجرائیوی شورای عالی صلح همچنان تأکید کرد که مالکیت صلح به هیچ کشور و گروه سوم خارجی داده نخواهد شد.

گروه طالبان تا حال در این باره ابراز نظر نکرده‌است.

این در حالی است که اخیراً حکومت افغانستان نزدیک به سه هفته با طالبان آتش بس اعلام کرد و اما طالبان تنها سه روز عید را آتش بس کردند.

غنی: اعلام آتش‌بس از موقف قوت است
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:38 0:00

پیش از آن شماری از کشور‌های منطقه در تاشکند پایتخت ازبکستان گردهم آمده و از گفتگو‌های صلح به مالکیت افغان‌ها حمایت کردند.

همچنان پیشتر از آن محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در نشست دوم پروسه کابل اعلام کرد که حکومت آماده مذاکرات بدون قید و شرط با طالبان است.

طالبان تا حال به پیشنهادات صلح حکومت جواب مثبت نداده و گفته اند، تا زمان باقی ماندن عساکر خارجی در افغانستان آماده گفتگو‌های صلح با حکومت افغانستان نیستند.

این گروه بار‌ها گفته است که آنان آماده اند تا با حکومت امریکای صلح کنند اما امریکا تا حال این خواست طالبان را نپذیرفته است.

از سوی دیگر امیر محمد رامین رئیس همکاری‌های منطقه‌ای وزارت خارجه افغانستان که روز چهارشنبه در نشست عمومی ولسی جرگه صحبت می‌کرد گفت، تلاش‌های حکومت برای جلب حمایت‌های جهانی و منطقوی برای گفتگو‌های صلح تا حال ثمر بخش بوده‌است.

تلاش‌های حکومت برای جلب حمایت‌های جهانی و منطقوی برای گفتگو‌های صلح تا حال ثمر بخش بوده‌است.

اما وی بدون نام گرفتن از کدام کشوری نسبت به نقش برخی کشور‌های منطقه در این راستا ابراز نگرانی می‌کند.

او افزود:

"یکی از محور‌های بسیار مهم برای ما کار با کشور‌های همسایه است به خاطری که برداشت ما این است که آن اجماع که بعد از سال ۲۰۰۱ و بعد از بن در میان کشور‌های منطقه، جامعه جهانی و همسایه به وجود آمد اگر ضعیف شود و یا خدای ناخواسته بشکند برای افغانستان عواقب خوب نخواهد داشت البته با توجه به این‌که ما نگرانی‌های جدی نسبت به نقش بعضی از کشور‌های منطقه داریم."

این نگرانی در حالی مطرح می‌شود که به گفته محمد اکرم خپلواک رئیس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان قرار است هفته آینده علمای جهان اسلام کنفرانسی را در باره جنگ افغانستان در مکه معظمه برگزار کنند.

به گفته وی، در این کنفرانس بیش از صد عالم دین از کشور‌های مختلف همسایه، منطقه و جهان اشتراک خواهند کرد.

انتظار شورای عالی صلح این است که در این کنفرانس علمای جهان اسلام جنگ افغانستان را ناروا اعلان خواهند کرد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG