لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۸

ایران دیپلومات‌های فرانسه، بلجیم و جرمنی را احضار کرد


ایران با کشورهای غربی به مشکلات تازه دچار شده‌است.

از یک سو تهران سفرا و دیپلومات‌های فرانسه، بلجیم و جرمنی را به‌خاطر بازداشت یک دیپلومات ایرانی در جرمنی احضار کرده و از سوی دیگر وزارت دفاع امریکا و ایران روی مسئله ایجاد موانع در صادرات نفت، به تبادله اخطاریه به یک دیگر پرداخته‌اند.

مقامات بلجیم اسدالله اسدی دیپلومات ایرانی را که به حکم اتحادیه اروپا به تاریخ اول جولای دستگیر شد، متهم کرده‌اند که بخشی از یک دسیسۀ بمبگذاری در جریان جلسه شورای ملی مقاومت ایران در پاریس بوده‌است.

اتریش گفته که اسدی به سبب اتهامات وارده بر وی از مصونیت دیپلوماتیک اش محروم می‌شود.

اسدی قونسل ایران در اتریش است.

اسدی بعد از آن دستگیر شد که مقامات بلجیم از کشف مواد انفجاری نیرومند در موتر یک زوج ایرانی خبر دادند.

حسن روحانی
حسن روحانی

زباستیان کورتس صدراعظم اتریش دیروز در جریان دیدارش با رئیس جمهور حسن روحانی در ویانا از وی در این مورد خواهان وضاحت شد، ولی روحانی از ابراز نظر در این باره خودداری کرد.

اما مقام‌ها در ایران، دست داشتن در این دسیسه را رد کرده‌اند.

صدراعظم اتریش
صدراعظم اتریش

وزارت امور خارجه ایران، دست مجاهدین خلق ایران گروه مخالف حکومت این کشور در پاریس را در عقب این توطئه می‌داند.

در ضمن، پس از احضار سفرا و دیپلومات‌های اروپایی در تهران، معاون وزیر خارجه ایران گفت، اسدی هیچ کاری با این حادثه نداشته و در روشنی معافیت دیپلوماتیک باید هر چه زودتر رها شود.

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران افزود، بازداشت اسدی یک توطیئه برای صدمه رساندن به روابط ایران و اروپا می‌باشد.

اما بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل از اروپا خواسته که موقف جدی در ارتباط به دستگیری دیپلومات ایرانی علیه تهران اختیار کند و می‌گوید، این حادثه ثابت می‌کند که ایران تروریزم را علیه اروپا در خاک اروپا تمویل می‌کند.

در این میان، امریکا می‌گوید، تلاش می‌کند که مانع صادرات نفت ایران شود و ایران می‌گوید، در آن صورت مانع عبور و مرور کشتی‌های نفت کشورهای همسایه از خلیج فارس خواهد شد، جایی‌که، بیشترین کشتی‌های نفت جهان از آن می‌گذرند.

این حالیست که رئیس جمهور ایران که مصروف دیدار از اتریش است دیروز در عکس‌العمل به این هشدار امریکا که در ممانعت صادرات نفت ایران تلاش می‌کند، گفت که در آن صورت تهران عبور کشتی‌های نفت کشورهای همسایه خلیج فارس مانند، امارات متحدۀ عربی، کویت و عراق را ممانعت خواهد کرد.

حسن روحانی گفت، امریکایی‌ها می‌گویند، صادرات نفت تهران را تا صفر کاهش می‌دهند، این نشان می‌دهد که آن‌ها در باره عواقب آن فکر نکرده‎اند.

این اظهارات قوماندان ارشد سپاه پاسداران ایران را تحریک کرده و او گفت، قطعات آن‌ها آماده تطبیق سیاست وی می‌باشد.

امریکا در هفته گذشته هشدار داده بود که واشنگتن به همه کشورهای جهان گفته که آن‌ها همه واردات نفت از ایران را باید متوقف کنند و اگر نه، به احتمال مجازات مالی ایالات متحدۀ امریکا دچار خواهند شد.

هر چند روحانی در مورد اظهارت‌اش جزئیات بیشتر ارائه نکرد، اما پیش ازاین مقام‌های ایران تهدید کرده بودند که تنگه هرمز را در خلیج فارس می‌بندند، جایی‌که، بیشترین کشتی نفتی کشورهای جهان از آن می‌گذرند.

بر اساس گزارش در حقیقت هشدار امریکا به این اظهارات مقامات ایرانی بوده که باید تنگه هرمز را باز نگهدارند.

XS
SM
MD
LG