لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۹

توقع شورای عالی صلح از نشست علمای دینی در عربستان سعودی!


شورای عالی صلح افغانستان امیدوار است که عالمان دینی از کشورهای اسلامی در نشست آیندۀ‌شان در عربستان سعودی از طالبان بخواهند که در گفتگوهای رو در روی صلح با حکومت افغانستان شرکت کنند.

سید احسان طاهری سخنگوی این شورا (شام شنبه، ۷ جولای) به رادیو آزادی گفت، عربستان سعودی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه میزبان نشست کلیدی در مورد صلح افغانستان است.

سید احسان طاهری
سید احسان طاهری

وی افزود:

" امیدواریم که اشتراک کننده‌گان نشست صدای صلح ملت بزرگ افغانستان را تأیید و از روند صلح حکومت افغانستان پشتیبانی کنند."

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، درین نشست عالمان دینی از ۳۷ کشور اسلامی به شمول افغانستان اشتراک می‌کنند.

سازمان همکاری اسلامی هم در بیانیۀ آنلاین گفته‌است که شهرهای جده و مکۀ مکرمه به تاریخ ۱۰ و ۱۱ جولای میزبان بحث صلح و ثبات در افغانستان خواهند بود.

در بیانیه آمده‌است که علمای دینی ارشد هم‌چنین اصول اسلامی را در امر مبارزه با تمامی انواع و اشکال تروریزم و افراطگرایی خشونت آمیز برجسته خواهند ساخت.

طالبان که حکومت افغانستان در پی مذاکره با آنهاست، نه تنها که درین نشست اشتراک ندارند بلکه پیشاپیش آنرا رد هم کرده‌اند.

طالبان در بیانیۀ که روز جمعه به رسانه‌ها ایمیل کردند، از علمای افغانستان و همه جهان خواسته‌اند که به جای شرکت در نشست‌های به گفتۀ این گروه "استخباراتی دشمن" با ملت مسلمان افغانستان همکار باشند.

در گذشته هم شورشیان طالبان ضمن رد هر نوع گفتگوی صلح با حکومت افغانستان، بر خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان تأکید کرده‌اند.

نشست صلح افغانستان در عربستان سعودی تقریباً همزمان می‌شود با نشست سران ناتو در بروکسل پایتخت بلجیم.

قرار است در نشست چهارشنبه و پنج‌شنبه در بروکسل، محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان نیز شرکت کنند.

پیشاپیش، جیمز اپاتورای معاون منشی عمومی ناتو در امور سیاسی هفته گذشته به رادیو آزادی در بروکسل گفت که در مورد صلح افغانستان، اعزام سربازان تازه نفس به این کشور و حمایت مالی و نظامی از نیروهای افغان فراتر از سال ۲۰۲۰ بحث خواهد شد.

XS
SM
MD
LG