لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۵

طاهری: نشست سعودی برای آغاز گفتگوهای صلح و آینده افغانستان با اهمیت است


در ماه‌های پسین خوشبینی و امیدواری‌ها به نقطه پایان جنگ و آغاز گفتگوهای صلح با طالبان بیشتر از هر زمان دیگر از سوی حکومت مطرح است و اکنون شورای عالی صلح می‌گوید نشست جهان اسلام به آغاز این روند بیشتر کمک می‌کند.

سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح روز دوشنبه «۱۸ سرطان ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت، هیئت افغانستان در این نشست با پیام روشن که صدای صلح‌خواهی مردم و فتوای عالمان دینی افغانستان است اشتراک می‌ورزد و از این نشست انتظار بسیاری به آغاز گفتگوهای صلح با طالبان دارند.

سید احسان طاهری
سید احسان طاهری

وی افزود:

"نخستین بار است که چنین نشست در سطح جهان اسلام میان علمای جهان اسلام در رابطه به صلح و ثبات افغانستان برگزار می‌گردد که این برای ما یک دستآور و افتخار است و حمایت بزرگ است برای پروسه صلح افغانستان، هیئت افغانستان صدای مردم افغانستان را با خود می‌برد، بحثی‌که می‌شود بدون شک بحث دینی است در رابطه به حمایت از صلح افغانستان، این بسیار مهم است برای آینده افغانستان و آغاز روند گفتگوهای صلح رو در روی حکومت و طالبان افغان."

نشست عالمان جهان اسلام که موضوع آن صلح افغانستان است فردا سه‌شنبه در شهر جده عربستان سعودی برگزار می‌گردد و برای دو روز ادامه خواهد داشت.

به‌شمول هیئت افغانستان ۱۲۰ عالم جهان اسلام از ۳۷ کشور اسلامی در این نشست اشتراک می‌ورزند.

شورای عالی صلح می‌گوید، انتظار دارند نماینده‌گان طالبان نیز در این نشست اشتراک داشته باشند، اما طالبان اشتراک در این نشست را رد و از علمای افغان نیز خواسته‌اند تا در این نشست اشتراک نورزند.

با این همه، برقراری آتش‌بس دو جانبه در روزهای عید میان حکومت و طالبان که واکنش‌های منطقه‌ای و جهانی را نیز در پی داشت، امیدواری‌ها را به آغاز روند گفتگوهای صلح بیشتر ساخت.

پس از این آتش‌بس شماری از کشورها به ویژه عربستان و ازبکستان گفته‌اند که آماده استند به آغاز گفتگوهای رو در روی حکومت افغانستان و طالبان همکاری کنند.

با این همه یک روز پیش از این عبدالعزیز کاملوف وزیر خارجه ازبکستان نیز در سفرش به کابل و دیدار با محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان در پیوند به روند صلح افغانستان گفتگوهایی داشته‌است.

قادرشاه سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید، آقای اتمر در این دیدار گفته‌است که برای دست یافتن به یک راه حل صلح‌آمیز در پیوند به مشکل افغانستان، همکاری ازبکستان اهمیت بسیار دارد و خواستار افزایش سهم این کشور در روند صلح افغانستان شده‌است.

قادر شاه
قادر شاه

قادرشاه گفت:

"هدف سفر وزیر خارجه ازبکستان به افغانستان این بود که برای تحکیم صلح و همکاری‌های منطقه‌ای همکاری و همآهنگی بیشتر تقویت گردد، اگر طالبان این‌گونه و یا با شیوه دیگری تمایل داشته باشند و در انجام گفتگوها از همکاری ازبکستان استفاده بکنند، حکومت افغانستان از آن حمایت می‌کند."

با این همه نشست علمای جهان اسلام چهارمین نشست بزرگ پس از نشست کابل، اندونیزیا و ازبکستان است که در عربستان سعودی برگزار می‌گردد.

شماری از نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه می‌گویند، تصمیم‌های نشست‌های که در پیوند به صلح افغانستان در کشورهای منطقه و همسایه گرفته می‌شود، نباید در شعار باقی بماند.

عرفان‌الله عرفان نایب منشی ولسی جرگه می‌گوید، مردم افغانستان تشنه صلح استند و اگر حکومت افغانستان نتواند به ویژه از نشست جهان اسلام در عربستان سعودی درست بهره ببرد این نشست مانند گذشته نتایجی برای ختم جنگ افغانستان در پی نخواهد داشت.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG