لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۴

بحث‌های روز دوم نشست عربستان سعودی در مورد افغانستان!


انتظار می‌رود امروز در پایان جلسۀ که در عربستان سعودی به هدف یافتن راه‌های صلح در افغانستان دایر شده‌است، نماینده‌گان ۳۷ کشور اسلامی، اعلامیه مشترک را صادر نموده، جنگ افغانستان را تقبیح کرده و آن را خلاف شریعت بخوانند.

سازمان همکاری کشورهای اسلامی امروز میزبان دومین روز کنفرانس به هدف ختم جنگ ۱۷ سالۀ افغانستان است.

این جلسه دو روزه که به ابتکار این سازمان و عربستان سعودی دایر شده‌است، دیروز در جده آغاز شد و امروز در مکه مکرمه ادامه می‌یابد.

در این کنفرانس به‌شمول ۳۵ عالم دینی از افغانستان بیش از ۱۰۰ عالم دینی شرکت دارند.

امام مسجد الحرام، جنگ افغانستان را دیروز فتنه خوانده گفت، امن و ایمان دو پدیده گره خورده با هم اند.

او افزود، جنگ افغانستان دیگر غیر قابل تحمل است و باید متوقف گردد و کسی‌که آماده ختم جنگ نیست راه شیطان را تعقیب می‌کند.

در نشست دیروز، علمای دینی موقف واضح و روشن‌شان را در مورد جنگ جاری افغانستان ابراز داشته گفتند این جنگ از هیچ نگاه توجیه شرعی ندارد و نسبت دادن آن با شریعت کار کاملاً ناپسند است.

شماری از اعضای هیئت علمای دینی افغانستان در عربستان سعودی
شماری از اعضای هیئت علمای دینی افغانستان در عربستان سعودی

مولوی عطاالرحمان سلیم سخنگوی هیئت علمای دینی افغانستان که در این جلسه شرکت دارد در مورد نشست دیروز به رادیو آزادی گفت:​

"امام مسجد الحرام صحبت‌های داشتند، صحبت‌های‌شان کاملاً بی‌سابقه بود، راجع به جنگ افغانستان موقف واضح و روشن داشتند که این جنگ اصلاً با دین ربطی ندارد."

حکومت افغانستان از تدویر این جلسه در عربستان سعودی استقبال نموده‌است.

رئیس جمهور غنی در یک نامۀ فرستاده شده به این جلسه که ناوقت دیروز توسط محمد اکرم خپلواک رئیس دارالانشاء شورای عالی صلح به خوانش گرفته شد گفته‌است، از تصامیم این جلسه حمایت نموده و آن را احترام می‌کند.

امام مسجد الحرام، جنگ افغانستان دیگر غیر قابل تحمل است و باید متوقف گردد و کسی‌که آماده ختم جنگ نیست راه شیطان را تعقیب می‌کند.

طالبان با نشر یک اعلامیه کنفرانس عربستان سعودی را مورد انتقاد قرار داده و گفته‌اند در این جلسه به‌گفته آن‌ها از اشغالگران امریکایی حمایت خواهد شد.

در اعلامیه طالبانی‌که به روز دوشنبه، یک روز پیش از آغاز این کنفرانس منتشر شد، این گروه روی ادامۀ آنچه جهاد خوانده تأکید نموده و گفته‌است به جنگ علیه نیروهای خارجی ادامه خواهد داد.

قرار است نماینده‌گان ۵۷ کشور اسلامی در پایان جلسه امروز با نشر اعلامیۀ موقف مشترک‌شان را در رابطه با جنگ افغانستان اعلان کنند.

XS
SM
MD
LG