لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۰

نگرانی مقامات کندز از افزایش اطفال معتاد به مواد مخدر در این ولایت


مسئولان مرکز تداوی معتادان مواد مخدر در کندز از اعتیاد اطفال به مواد مخدر اظهار نگرانی می‌کنند.

مسئولان شفاخانه ۸۰ بستر تداوی معتادان مواد مخدر کندز می‎گویند، در این اواخر آنان با مواردی برخورده‌اند که نشان دهنده اعتیاد اطفال به مواد مخدر می‌باشد.

داکتر عبدالقدوس میاخیل رئیس شفاخانه ۸۰ بستر تداوی معتادان مواد مخدر کندز در این رابطه به رادیو آزادی گفت:

"گروپ ساحوی ما با طفلی رو به‌ رو شدند که ده ساله بود، اما معتاد بوده‌است و از ولسوالی امام صاحب نیز طفلی را این‌‌جا آورده بودند که ۱۱ سال داشت و معتاد بود. او در ایران بوده و چوپانی می‎کرد و کسی که این طفل برایش چوپانی می‎کرده، جبراً به او تریاک داده‌است و او معتاد شده."

داکتر عبدالقدوس میاخیل رئیس شفاخانه ۸۰ بستر تداوی معتادان مواد مخدر کندز
داکتر عبدالقدوس میاخیل رئیس شفاخانه ۸۰ بستر تداوی معتادان مواد مخدر کندز

آقای میاخیل از ترویج اعتیاد در بین اطفال در برخی از ولسوالی‎های کندز نیز ابراز نگرانی کرده گفت که این عده اطفال توسط والدین شان به مواد مخد معتاد می‌شوند.

وی گفت:

"در یکی دو ولسوالی که من احتراماً نام‌شان را نمی‎گیرم، زنان برای اطفال خود تریاک می‎دهند تا آنان خواب شوند و خود شان قالین ببافند."

با این حال عنایت الله خلیق رئیس شبکه نهادهای مدنی زون شمال‌ شرق نیز اعتیاد اطفال و نو جوانان را به مواد مخدر تکان دهنده خوانده و علاوه بر آن از والدین اطفال می‌خواهد که متوجه فرزندان شان باشند، تا آنان به این پدیده مبتلا نشوند.

وی می‌گوید:

"اعتیاد یکی از معضلات کلان است که ما نشانه‌های فاجعه بارش را در ولایت کندز داریم که متأسفانه تا هنوز هیچ برخورد در این قسمت صورت نه‌گرفته است و از این اطفال حتی بهره برداری‌های جنسی نیز صورت می‌گیرد و عملاً نشانه‌هایش در جامعه موجود است."

از جانبی هم جوانانی‌که به مواد مخدر معتاد شده‌اند و هم اکنون در مرکز تداوی معتادان کندز تحت مداوا قرار دارند، اعتیاد به مواد مخدر را یک پدیده شوم می‎دانند و از گذشته خود اظهار ندامت می‎کنند.

شاه رسول یک ‎تن از این جوانان می‌گوید، زنده‌گی برای معتاد خیلی سخت و دشوار است.

وی گفت:

"این‌جا ما را خوب تداوی می‎کنند و ما هم قواعد شفاخانه را بالای خود تطبیق می‎کینم. در گذشته وقتی از کوچه‌‏ها می‌گذشتیم، مردم بالا ما می‎‌خندیدند و حالا احساس می‏کنم که خوب هستم."

اما شماری از فعالان مدنی کندز پائین بودن سطح آگاهی مردم از اضرار مواد مخدر و عدم فرصت‌های سالم کاری برای جوانان را از عوامل عمده اعتیاد به مواد مخدر دانسته می‌گویند، اعتیاد اطفال و جوانان به مواد مخدر می‌تواند برای آینده کشور سخت زیان بار تمام شود.

آنان از دولت می‎خواهند تا در این زمینه تدابیری جدی ‌تری را روی دست بگیردو علاوه بر آن اطفال و جوانان را از چنگال اعتیاد نجات دهند.

گزارش: اجمل آرین

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:39 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG